tisdag 3 oktober 2023

Klara man sig på 6000kr?

Någon kväll förra veckan satt jag och funderade på min kommande livssituation och det är naturligtvis den ekonomiska biten jag tänker på främst. Att försöka lista ut hur mycket jag egentligen kostar en månad ? I september förra året började jag föra noggranna anteckningar på Excel ark om var pengarna egentligen går. Månad för månad för att följa upp och få en överblick åtminstone över ett halvår. Jag höll ut i tio månader. Det är ju en tråkig uppgift att behöva gå in och studera banktransaktioner och föra över den datan på "papper". Jag har ingen kontanthantering alls. Men om man nu vill ha koll så finns inte många alternativ. I slutändan så var det en bra övning i fler än ett avseende. Jag kan konstatera att mina månader ser väldigt olika ut. Vissa månade är dyrare och vissa månade så har jag knappt några utgifter alls utöver de fasta kostnaderna. 

Den dyraste månaden har kosta mig 20 464:- och den billigaste gick på 10 825:- Jag har en ungefärlig fast månadskostnad på 11 000:-

En avgörande faktor för att man ska kunna ta språnget och sluta jobba och bara leva på återbäringen som investeringarna ger är just att jag vet att jag har så mycket pengar över varje månad så att jag klarar mig. Dvs, 1. pengarna ska täcka de fasta utgifterna. 2. Det måste finnas utrymme för övriga kostnader.

Under kategorin övriga kostnader ryms ganska mycket i min lilla värld. Tittar jag tillbaka på de 10 månaderna som jag följde upp mina utgifter så kan jag se att variationen är stor.

Medlemsavgifter i två olika klubbar, Presenter, uteluncher, böcker, utflykter och aktiviteter med barnbarn, konsertbiljett, systembolaget, nya dynor till utemöbler, resor osv...

Men det är två saker som sticker ut lite extra och det är kostnader för saker till torpet och så är det mina hobbys. Livet på torpet, som egentligen också är en hobby, är ett ständigt pågående projekt och allt eftersom så märker jag att det finns vissa saker man inte klarar sig utan. På en så pass stor skogstomt måste man hålla öppet annars tar det 5-7år sedan har det växt igen. Torkan 2018 och senast denna sommaren har krävt extra insatser för att inte mina odlingar ska förgås. Vatten behövs och nu har jag denna sommaren fixat så jag slipper det problemet men det kostar att fixa alla sådana här grejer som tillkommer.

Mina cyklar och de långfärder jag gör har kostat en slant initialt men nu behöver jag inte längre lägga några större summor där.

Jag anser att om jag ska ha en hygglig FIRE så bör jag kunna utöva mina hobbys i den utsträckning jag känner för. Jag har de senaste 6 åren skaffat mig all den utrustning jag behöver och har använt den flitigt. Nu är det bara planering och mat som behöver tänkas på innan jag sticker iväg. Känns bra att veta att jag har vettig utrustning, testad av mig själv, som jag kan lita på.

Men åter kommer jag tillbaka till frågan, klarar jag mig på 6000:-/månad efter att mina fasta räkningar är betalda? Det är detta belopp som jag ska klara mig på är det tänkt. Rent instinktivt känns det som att jag det kommer att gå bra. Vissa månade kommer jag att spendera mer och andra månader spenderar jag nog mindre. Så en bra men inte överdrivet stor buffert är en grundpelare. Jag tänker att någonstans i spannet 80 000 - 100 000:- räcker för mina behov. Det är väl tilltaget i mina ögon. Jag kommer förutom buffertkontot ha ytterligare en buffert i form av fonder på runt 100 000:- som jag kan använda vid behov. Om jag tänker tillbaka de senaste 25 åren så har jag inte haft någon oförutsedd utgift som har kostat mig mer än 15 000:- Jag kan heller inte identifiera någonting som skulle kosta mig 100 000:-? Planerade utgifter är en helt annan sak men huset är i bra skick och inga fler renoveringar är tänkta/behövda där. Tegelhus och fjärrvärme, det är ganska underhållsfritt. 

Visst en ny bil går ju lätt på 500 000:- men det är inget jag är intresserad av att lägga pengar på. Den Volvo V-70 jag har är alltid servad på verkstad och har sedan ny gått 16 000 mil på 11 år. Den bör hålla lika länge till innan det är dags för bilbyte.  

Fördelen med bloggande är att man kan få andra människors input på sina inlägg. Vi har nog lite till mans en förmåga att snöa in på ett spår och få skygglappar och ett smalt perspektiv på uppkomna idéer. Så ni får gärna kommentera och göra inlägg. Mina tankar och uträkningar kanske behöver en update?

Skulle du klara dig på 6000:-/mån efter att alla fasta avgifter är betalda?



Mvh // PP







16 kommentarer:

  1. Vad ingår i fasta avgifter för dig. Mat?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Som fasta avgifter räknar jag:
      Lån+ försäk på torpet
      Lån+försäk på huset
      Bilkostnader
      Mat
      Internet/telefon
      Övrigt (kläder, skor, tvål, medlemsavg osv: 1700kr/mån

      Så de 6000kr ska räcka till allt annat.

      Mvh // PP

      Radera
  2. Ägodelar kostar tid och pengar, tänker jag... Men ett torp låter verkligen trivsamt!

    Själv går jag runt på under 10 000 per månad. Totalt. Bor litet och billigt, har ingen bil och roar mig mest med sånt som är gratis: naturliv och kallbad, typ. Men det är väldigt skönt att inte behöva gå till jobbet varje morgon... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Ägodelar är till stor del förknippat med kostnader men mitt torp vill jag i nuläget inte vara utan. Det kan mycket väl komma att ändras när jag blir gammal o skröpplig.
      Nej jag har inte heller så stora krav på nöjen som är dyra. Resa vill jag dock fortsätta kunna göra om jag vill men annars är jag en som trivs i skogen.
      Klarar du dig på 10 000:-/ månad så är det riktigt bra gjort och jag psrecis som du värderar min frihet högre än pengar.

      Mvh // PP

      Radera
  3. Nja, 6.000 kr efter fasta avgifter skulle jag inte klara mig på i FIRE. Frågan är dock hur fasta avgifter definieras? Själv har jag en Totalbudget på ca 25.000 kr/mån netto för mitt kommande FIRE-liv mot idag < 15.000 kr men då är det idag för mycket bara fram och tillbaka till jobbet samt billiga eller gratis fritidsaktiviteter för att kunna spara pengar.

    Men om du (till skillnad från jag) redan har det liv du vill ha i FIRE (bil, boende, fritidshus etc) så har du enklare att bedöma hur mycket pengar du behöver.

    PS Vill minnas att du planerar FIRE 2025 precis som jag och du då är 60 och jag är 55 år. Din budget om 6.000 kr i icke-fasta kostnader kan då "bara" gälla fram till 64 år och sedan blir det betydligt fetare. Det gäller att planera pensionsuttagen också. Kanske starta tjänstepensionen redan vid 60 år? (OBS högre skatt än senare men kan vara värt det ändå).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Jo du har helt rätt, jag lever redan nu det liv jag tänker mig som fri och har i dagsläget bara ett par mindre saker jag vill ha innan log-ut. Inga större kostnader jag behöver lägga pengar på. Det kan visst dyka upp behov senare jag inte räknat med eller tagit med i beräkningen men då får jag väl ta det den dagen det kommer. Kanske göra avkall på något annat?
      Jo stämmer bra att jag hoppar vid 60. Det blir uttag av TJP redan då annars hade jag inte fixar det. Ja stämmer att mellan 64-65 blir det ett par feta år (som jag absolut inte räknar in i mina planer) utan jag ser det som en bonus och att jag ska klara mig på min initiala summa livet ut.
      Sedan vet jag inte hur skatten ser ut efter 67, har inte kollat upp det men hört att den sänks något men tror det är så pass lite att det inte påverkar nämnvärt.

      Eftersom jag går vid 60 blir min allmänpension efter 65 och livet ut 19000 innan skatt så runt 12000 efter skatt (min pension.se). Det bör betala mina fasta kostnader. Utöver detta så är det då de 6000 som jag får från mina investeringar. Det kan bli något mindre men förhoppningen är ju att det ska bli lite mer varje år eller åtminstone ungefär lika från år till år.

      Mvh // PP

      Radera
  4. Klara mig JA, leva det liv jag vill NEJ

    SvaraRadera
  5. Hej.
    Nej då ska du naturligtvis se till att få ett betydligt större belopp som du känner dig nöjd med.

    Mvh //PP

    SvaraRadera
  6. Vi är 4 personer, och vårt liv kostar som mest 23k per månad, allt inkluderat. 2 vuxna och 2 barn 12 o 13 år gamla. Så vi hade klarat oss på 6k per person..
    Vårt stora, gemensamma, intresse är naturen och backpacking så nu när allt väl är inköpt så är kostnaden inte så stor längre. Dock har jag köpt utrustning för runt 50k det senaste året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Ni verkar ha bra koll på ekonomin Sebastian och att ha tonåringar är inte gratis, Jag hade själv tre stycken samtidigt och det var inte enkelt att få ekonomin att gå ihop under de åren. Så jag tycker ni gör ett riktigt bra jobb där som går runt på 23k/månad.
      Ja bra utrustning kostar en slant, jag har byggt upp min under flera år. vissa saker håller länge om man köpt bra kvalitet från början Men jag tycker man har igen det flerfaldigt.

      Mvh // PP

      Radera
  7. Tror nog jag behöver mer i FIRE, kring 10-12 kSEK utöver fasta kostnader. Fast min plan är ju att göra av med betydligt MER pengar när årsutgifterna smetas ut per månad i FIRE jämfört med nuläget.

    Tänker mig att resa 2-3 ggr årligen till Sol och Stränder under den mörkaste årstiden här uppe i norra Sverige vilket kommer att kosta en del. Fast i övrigt är ju mina hobbies (matlagning, bakning, promenader, gym, läsa böcker från biblioteket) väldigt billiga.

    Från början tänkte jag att min FIRE-existens skulle bli billigare än nuläget. Vilket lätt skulle kunna vara ett faktum. Under senare tid, sedan min sjukdom, har jag dock tänkt om en del vad gäller den biten.

    SvaraRadera
  8. Hej NLI
    Ja man ska ju naturligtvis ha så mycket pengar över som man planerar för. Som i ditt fall om flera resor per år är planerade så ska man ta höjd för det.
    Jag måste nog motvilligt erkänna att med stigande ålder så har mitt reseintresse (längre flygtid än 3 timmar) avtagit. Satt ändå och räknade på det för ett par år sedan och jag har besökt 32 länder så jag har inte samma nyfikenhet som förut. Visst, Spanien blir det automatiskt ändå eftersom vi har barn/barnbarn där men i övrigt är mina planer för riktiga långresor nerlagda. Men vem vet, jag kanske ändrar mig?
    Ja det ska bli superspännande att se hur det blir i verkligheten hur jag tacklar min FIRE.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv kan jag tänka mig att kolla upp lite länder kring Medelhavet igen. Det var länge sedan jag var till Grekland, Frankrike, Italien och det spanska fastlandet.

      Jag känner oxå att det ska bli spännande att se hur livet i FIRE kommer att bli. Man kan nog planera i det oändliga, men säkert vet man inte före man väl är DÄR.

      32 länder är det nog inte för mig. Kanske ngnstans kring 20.

      Radera
  9. Vi verkar vara i samma ålder, 60år 2025. Jag slutade jobba i våras på en budget om ca 20k/mån. Betydligt mindre än vad jag hade tänkt mig när jag började spara. MEN, tiden går och vad tjänar det till med x antal tusen mer på kontot när kroppen och knoppen inte orkar längre. Så jag hoppade och wow , vad det känns rätt. Så, du kommer förmodligen klara dig med 6000- det är i slutändan inte pengarna det sitter i ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Och tack för din kommentar.
      Ja stämmer bra att jag blir 60 år 2025. Du har nog rätt angående att man anpassar sig efter rådande läge. Jag tänker en normal månad när alla mina fasta avgifter inkl mat är betalda så har jag ju ändå 6000kr kvar. Vissa månade kommer jag att göra av med mer och vissa mindre. Vintermånaderna är ju typiskt sådana när man rent ekonomiskt gör av med mindre, så är det i vart fall för mig och på sommarhalvåret bränner man lite mer. Nej frihetskänslan är det viktigaste för mig, att kasta av sig oket och bli sin egen friherre ser jag verkligen fram emot!

      Mvh // PP

      Radera
  10. Hej, Jag heter Claudia Klein, jag är finansansvarig, jag ger lån och andra finansiella tjänster och jag representerar Spotcap Global Financial Services.

    Spotcap Global Financial Services är ett heltäckande och pålitligt låneföretag och vi erbjuder alla typer av finansiella tjänster som; Privatlån, företagslån, bolån och många fler. Om du är i stort behov av några lånetjänster kommer jag att råda dig att kontakta min firma via | spotcapglobalservices@gmail.com | eller skicka ett sms på WhatsApp via: +31642117819 | och har ett lån på ditt konto inom 24 timmar eftersom vi tillhandahåller utmärkta lånetjänster över hela världen.

    Vi erbjuder både långfristiga och kortfristiga lån, säkrade och osäkrade lån och även du kan låna upp till 15 miljoner euro till en ränta på 3 % årligen med en återbetalningstid på 1 till 30 år. Mitt företag hjälper dig att uppnå en mängd olika mål med ett brett utbud av låneprodukter.

    Jag erkänner det faktum att att få ett legitimt lån alltid har varit ett stort problem För individer som har ekonomiska problem och behöver en lösning på det, har många människor det så svårt att få aktielån från sina lokala banker eller andra finansiella institutioner p.g.a. hög ränta, otillräckliga säkerheter, skuldsättningsgrad, låg kreditpoäng eller andra orsaker

    Inga fler väntetider eller stressiga bankbesök. Vår tjänst är tillgänglig 24/7 - du kan få ett lån och slutföra dina transaktioner när och var du än behöver det

    Vi tillhandahåller 24-timmars lånetjänster i världsklass. För frågor/frågor? - Skicka ett e-postmeddelande till | spotcapglobalservices@gmail.com | eller skicka ett sms på WhatsApp via: +31642117819 | & Få svar omedelbart

    Din familj, vänner och kollegor behöver inte veta att du har ont om pengar, skriv bara till oss så får du ett lån.

    Din ekonomiska frihet är i dina händer!!

    SvaraRadera