torsdag 31 augusti 2023

Turlige Ture...

I serien om Hagbard finns det en snubbe som fått namnet turlige Ture. Ingen aning om varför men han brukade väl ha tur helt enkelt. Själv har jag sällan tur men ibland så händer det även mig. Två gånger faktiskt denna sommar. Jag hittade en sak som jag förlagt för ett år sedan och det blev jag glad för. Och bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning. Min bil är 11 år gammal nu så saker kan hända även om jag servar den på verkstad regelbundet....

Augusti månads sista dag och det har handlats lite aktier för utdelningarna jag fått. XACT, Investor, Boliden är det som stått på listan och som således har inhandlats. Boliden plockade jag upp några stycken på 282kr. Billigt eller dyrt? Jag tycker det är pissesvårt med Boliden och vad de är värda. 2020 köpte jag när de var nere på 190kr. 2022 när de spränger 500kr vallen är de definitivt inte köpvärda. Just nu är de på en mellannivå. Blir det kris i industrin så kommer Boliden att falla och går det bra så kommer de att öka. Men jag tänker att ett spann upp till 325kr kan jag hänga med men sedan blir de för dyra i mina ögon. Framtida vinster, ja hur ska man kunna spå det? just ett ägande i Boliden så får man nog vara beredd på lite berg o dalbana. Gruvindustrin är nyckfull. 

Jag fick 5318 kr i utdelning under månaden och allt är nu återinvesterat. Jag ligger, om man bortser från den sinnessjuka extrautdelningen från Tele2 förra året på samma utdelningsnivå. Detta trots att både Castellum och SBB ställt in sina utdelningar. Bara från Castellum så missar jag 7600kr och det är inte så lätt att plocka ifatt en sådan god utdelning. Jag får väl ta det som en extra trevlig överraskning den dagen de åter börjar med utdelningar? 

Fortsätter varje månad att "stödköpa" fonder. Jag har parallellinvesterat på detta vis sedan 2016 och det är en strategi som funkar för mig. Jag är fullt medveten om att jag inte är en bra aktieväljare men det är ju så vansinnigt roligt så jag kan inte låta bli. Även om jag vet om att det hade varit en bättre utveckling med enbart fonder. Men lite dum i huvudet kan man väl få vara, Det är ju mina pengar och bara mig det drabbar och det har ju ändå gått hyggligt bra. Jag har aldrig investerat i små förhoppningsbolag och jag har aldrig tagit några medvetet stora risker för att tjäna snabba pengar. Jag är ungefär som en ek som växer långsamt. Utdelningarna löser ut en efter en sakta men (o)säkert :-) och det blir nya aktier som ökar på utdelningarna stadigt. Jo men det känns ganska bra och framtiden ser ändå lite ljus ut.



Mvh // PP

4 kommentarer:

  1. Det uttrycket gillade jag, att lite dum i huvudet kan man få vara. Jag håller med dig. Fonder eller aktier varierar från år till år. Kanske vore det bättre krasst utvecklingsmässigt att ligga all-in i globala indexfonder. Men det är, för mig iaf, så förbannat roligt att bygga min egen globala variant av indexfond.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker livet är för kort för att inte hålla på med roliga saker och aktieinvestering är roligt :-)
      Jo global indexfond, investera regelbundet och somna om i 25år så är man i hamn. Men som sagt, man vill ju ha lite roligt på vägen...

      Mvh // PP

      Radera
  2. Hallå PP!

    Jag är också lite dum i huvudet, säkert mycket enligt en del, men det står jag ut med! Haha.
    Håller med NLI, det är så förbannat kul att bygga sin egen fond och att inte sitta passivt och skvalpa med i indexfondernas framfart som ibland ter sig ännu mer dum i huvudet än en själv anser sig vara!!!

    Boliden tog jag också in, äntligen har jag lite guld i portföljen. Vill egentligen öka men huvudstrategin säger amortera så en kamp pågår. Kanske, nu när jag skriver känns vinsten redan tagen, Bolidensidan! Med en så klarsynt VD som Staffas är det svårt att inte äga Boliden. CO2 fritt stål a la H2GS är rena rama skandalen hittills och att tro sig kunna tillverka CO2-fritt stål när råvaran verkar behöva importeras ifrån USA och andra är i linje med dagens normala fantasier.

    Såg att nåt, kanske Guldcentralen, säljer Boliden guldtackor!!!

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Jag kör något mellanting mellan amortering och investering. Det är svårt att välja bort det ena eller det andra. Man vill ju att lån ska minska men samtidigt vill man ju investera!
    Ja Boliden skulle man haft en 5-10 tusen av :-)

    Mvh // PP

    SvaraRadera