fredag 3 februari 2023

Fantastisk utdelning!

Idag 23-02-03 så passerar Procentpanik en fin milstolpe i utdelningshistoriken. En liten utdelning från NP3 och jag passerar, en för mig, nästan svindlande summa i ackumulerade utdelningar. 250 000kr! Detta är helt galet. Om någon för 10år sedan hade frågat mig detta så hade jag bett att den personen skulle läggas in på sjukhus för sinnesslöa. Detta var innan jag upptäckte den fantastiska ränta på ränta effekten och att ett envist och målmedvetet sparande och investerande faktiskt ger resultat. 

Så i kväll ska jag fira med en stänkare, en välbalanserad vodka, Lime, isbitar och Coca-Cola. Det är ju ändå mitt i veckan så det blir ingen champagne :-)



250 000kr  Jag suger på den karamellen ett bra tag för det lär ju ta ytterligare några år innan man når upp till nästa kilometermärke som är en halv miljon. 

Första halvåret har jag flera roliga saker inplanerade, Ja iofs så är min närliggande födelsedag ingenting att fira, möjligen har jag blivit lite klokare och mer erfaren men ser fram emot Båtmässa och så ska en ny cykel för långfärd inhandlas. Tänkte prova på Body flight och så har jag en tredagars biljett till Sweden rock. Ja just det jag ska även på en disputation och ett bröllop också. Känns som att jag har mycket att se fram emot denna våren i mitt verkliga liv utanför börsen.

Januari är förbi och det blev vad det blev. Jag fick 6063:- i utdelningar och jag valde att investera i SEB och Cibus. Det mesta av utdelningarna kom i början av januari och följaktligen blev det också då som det mesta investerades på nytt. Februari är ingen kanonmånad i min utdelningskalender men det spelar inte så stor roll, jag tar igen det de kommande tre månaderna. Fast helt klart saknar jag att ha stor del av min lön att investera. Det fanns mer utrymme så att säga. Nu är det bara utdelningarna som återinvesteras och det är kännbart. Det blir inte lika många aktier som man är van vid att kunna handla. Urvalet eller snarare spridningen blir mindre. Nu kanske jag håller mig till ett eller två bolag, innan kunde jag sprida kapitalet på tre till fem bolag. 


Nej, nu har jag inte tid mer er läsare, nu ska jag ha "förfest" resten av dagen!

Mvh // PP

12 kommentarer:

  1. Hej PP,
    Så roligt att läsa denna nyhet. Underbart kul att se hur du gått från 0 till 250k!
    Unna dig drinken och en god bit mat!

    Allt gott,
    /Cristofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sjukt trevlig, lärorik och spännande resa och änn är den inte slut :-)

      Mvh // PP

      Radera
  2. Hej!
    Grattis till kvartsmiljonen, själv steg jag över 100k i januari och får jobba på en stund till. Alltid roligt att se den allt större totalen växa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja grattis på dig, 100k är inte att förakta! Jag som började på noll så tog det mig 5,5år innan jag nådde 100K men det firades också :-)

      Mvh // PP

      Radera
  3. Stort grattis PP! En rejäl summa och väl värd att firas!

    SvaraRadera
  4. Tack tack, ja det känns helt fantastiskt! Ja och helt ärligt så blev det ingen grogg men väl ett glas vin.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  5. Grattis :)
    Det är alltid en underbar känsla att bocka av delmål :)
    Själv passerade jag 450K i Fredags, så nu längtar jag efter 500K som förmodligen blir i skiftet April/Maj.
    MVH
    /PoorBastard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och Grattis själv till härliga utdelningar. Ja en halv mille är en finfin gräns att passera.
      Mvh // PP

      Radera
    2. En halv miljon?? Då måste man väl sitta på bortåt 10M kapital, eller har du några särskilt högutdelande trumfkort i portföljen?

      Radera
    3. Jag tror du missförstår, det är ackumulerade utdelningar vi pratar om.

      Radera
  6. Trevlig milstolpe att uppnå! Nu kommer nästa milstolpe uppnås lite snabbare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Ja väldigt trevlig! Extra trevlig eftersom jag började från noll. Ja nu går det allt snabbare att uppnå nästa större milstolpe, det ser jag fram emot :-)
      Tack för er kommentar.

      Mvh // PP

      Radera