onsdag 14 december 2022

Nu börjas det igen...

Snart halvvägs genom december och jag har hållt igen lite när det gäller aktieinvesteringar. Nej, skojar bara, hur tusan skulle jag lyckas med det när jag har utdelningar alla månade året om? Lite från SBB och K2A som jag valt att investera i SEB och Cibus. Enligt min lagda plan så är det dessa två jag ska fokusera på under dec/jan/feb. Ja Swedbank ligger också på planen men där har jag ett bra antal så ingen panik direkt, lite mer som inköp när det dippar. Det blir bara en utdelning till i december för min del och det är då Cibus som ska pynta lite nyårspengar. Men Januari rivstartar och är inte många dagar gammal när det flödar in en bra slant. Fast nu har jag ju redan avslöjat vad jag kommer att återinvestera i. Så, investeringarna går som planerat och inget överraskande händer. Andra saker i livet är viktigare.....

Det är väl bara att konstatera att man inte håller igång och är lika aktiv under vintermånaderna. Jo då, jag går mina motionsrundor i stort sett varje dag men nu med snö och is blir det ex ingen cykling och därmed lite mindre variation i motionerandet. Med mer tid över så blir min hjärna rastlös och börjar utan mitt medgivande att planera nya äventyr. Nu har jag ett nytt på gång. Jag har alltid varit sådan. Redan i unga år började det och jag var knappt fyllda 18 innan det planerades för bilresa genom Europa ner till Afrikas västkust för fiske efter Kopparhaj! Det stupade på att min fiskepartner ballade ur ett par månader innan avfärd. Det gick naturligtvis inte att hitta en ersättare och till mitt stora förtret lades projektet i malpåse. Jag kan än i dag känna ett stygn av irritation så fort jag tänker på det men det är ju inte för sent eller?

Ok det nya projektet bestod från början av att jag tänkte göra en långfärdsvandring till. 2020 gjorde jag ju en C2C (coast to coast) Från Sölvesborg på ostkusten till Torekov på västkusten. 10 dagar och 25 mil. Kul men tufft. Men nu kom min hjärna med idén att jag skulle gå Skåneleden SL2 Syd-Nord 32,5mil. Eftersom jag redan har all utrustning och är i bra form så borde det enda hindret vara ledighet under 14 dagar till våren. En vecka brukar inte vara några problem men två veckor är lite knepigare att lösa dock ej omöjligt. Men, nu börjar min hjärna att ge mig fler idéer. Varför inte cykla leden eller gåcykla?

Så nu har jag helt snöat in på detta med att klippa leden via cykel. Det hade gjort att jag kan göra distansen på nästan halva tiden och då är ledighetsproblemet både hastigt och lustigt löst. Att kombinera gång och cykling är tilltalande. Man avlastar ju ryggen/höfterna lite med packning på cykeln istället. Nu följer det dock ett par MEN. Min nuvarande cykel är för landsvägsbruk och har smala däck. Jag vet inte ens om det går att sätta på bredare fälgar och bredare däck? Alltså började jag att fundera på att köpa en begagnad cykel mer avsedd för grusväg och stigar Men då plötsligt, lägger sig min lilla ärthjärna i diskussionen med mig själv om att: -Borde inte en elcykel vara det bästa alternativet, du blir ju inte yngre grabben. Kan vara skönt med lite hjälp i slutet av dagen.... eller?

En pakethållare fram som extrautrustning så är vi klara för långfärd

Ja nu är det ju bara den där lilla detaljen med priset på cyklen. Avskyvärt högt om du frågar mig. Jag vet i fasen om jag är beredd att ge över 30 lök. Jag brottas med denna fråga nu. Jag tänker att jag för många år framöver kommer att ha en fantastisk kompis som jag kommer att utnyttja till både fler långfärder/expeditioner, motion och varför inte svampplockning längs med små grusvägar. Cykeln kommer troligen att vara med mig så länge jag får upp ändan på sadeln och det är ju förhoppningsvis i många år till. Så det är detta jag brottas med just nu... Är det värt priset?

När man väl har snöat in på ett visst perspektiv är det nästan omöjligt att tänka klart och i andra banor 
så jag tar tacksamt emot åsikter.


Mvh // PP


16 kommentarer:

  1. Jag säger: kör! Livet är upplevelser och att skapa minnen. Detta är ett äventyr och om du vill ha cykeln och har nytta av den i framtiden = inget att fundera på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har säkert rätt även om jag fortfarande är tveksam men mest till priset. Jo jag är säker på att det hade blivit ett bra komplement till mina nuvarande cyklar.

      Mvh // PP

      Radera
    2. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i ett förhållande med Anderson i flera år gjorde han slut med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag gav löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en trollformler som kunde hjälpa mig att besvärja honom men jag är typen som aldrig trodde på trollformel, jag hade inget val än att prova det, jag mailade trollformlern, och han sa till mig att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han förtrollade och överraskande nog den andra dagen, klockan var runt 16.00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag blev så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckliga tillsammans igen. Sedan dess har jag lovat att alla jag känner som har problem med relationen, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla trollformaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-post: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Kärleksbesvärjelser
      2) lösning och bot mot all sjukdom
      3) Örtkur för alla sjukdomar/sjukdomar
      4) Äktenskapsbesvärjelser
      5) Graviditetsbesvärjelse
      6) Uppbrottstrollformler
      7) Dödsbesvärjelse
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har några problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Håller med - kör! Jag har många års erfarenhet av elcyklar men vet inte om det rätt för expeditioner med svårt att ladda mm. Ett extrabatteri kostar 8.000 kr till min cykel...

    Min elcykel går fram och tillbaka till jobbet utan att jag blir svett och samtidigt sparar jag tid och förhoppningsvis lite pengar. Skruvar ner elhjälpen på hemfärden ibland för att få lite flås.

    Mina krav på min andra elcykel var (det krävdes en första elcykel för att lista ut vad jag ville ha på min andra cykel då jag var total novis när första köptes):
    - mittmotor av kvalitetsmärke (Shimano, Yamaha, Bosch och inte då Bafang eller liknande)
    - modell med starkast vridmoment (Bosch Performance CX i mitt fall för att kunna trimma och köra cykelkärra trots hög vikt)
    - komplett cykel med stöd, integrerad belysning, skärmar, lås (men såklart har jag fler lås)
    - möjlighet att lyfta bort 25 km/h-gränsen
    - kvalitetsmärke
    - stort batteri (minst 500Wh)
    - köpa lokalt av serviceskäl
    - utvändiga växlar för cykelkänslan (trots mer underhåll)
    - skivbromsar
    - kraftig modell (50 mm däck och godkänd för hög vikt)
    - cityhybrid
    Fick jag med allt där?
    Det blev en Scott förresten och med de kraven jag hade blev det ++30.000 kr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, där fick jag en input jag missat, tack för den. Laddning under färd. Jag får nog tänka om, jag ska ju vara i rätt mycket ödemark. Att det tids nog blir en elhoj är nog säkert men just till denna tänkta expedition är det kanske bättre att hålla sig till analog cykel.
      *Jag tackar för inputen om elcykel.

      Mvh // PP

      Radera
  3. Tycker jag såg den där cykeln eller iallafall snarlik på stor rabatt hos XXL, kan ha fel, men kanske värt kolla in

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Kollade upp det men det var inte samma märke på XXL som jag tittat på. Den hette något så konstigt som Moustache Xroad 2.
      Men tack för input.

      Mvh // PP

      Radera
  4. Vet inte hur det är med ny elcyklar, men jag hade en förut och batteriet väger en hel del och ska du cykla längre sträckor kan det bli knepigt med laddning.
    Så fundera på om tyngden är värt det speciellt om du kanske behöver cykla utan el också.

    Mvh PB?
    Pappa betalar? - Bloggen om privatekonomi

    PB Surveys - Min egna panelsida, tjäna pengar på undersökningar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Ja egentligen är jag inte rädd för motionen man får vid cykling men det ska ju på en del packning också och precis som du påpekar, det kan gå dagar innan man kan komma åt att ladda. Då kan den extra tyngde göra sig påmind i onödan.Så jag har nog ändrat mig om elcykel till just denna expeditionen.

      Mvh // PP

      Radera
  5. MITT ÄKTENSKAP FUNGERADE IGEN MED HJÄLP AV DR ISIKOLO SOM ÄR DEN ÄRLIGA STAVNINGSSATSER DU KAN HITTA
    Jag är Helena Oscar. Mitt hem har varit fyllt av oändliga problem och misär som ledde till skilsmässan som jag aldrig ville ha med min man. Allt kraschade och vi gick skilda vägar. Jag försökte gå vidare men det var så svårt för mig eftersom jag fortfarande älskade min man och min dotter har alltid gråtit efter att ha fått tillbaka sin pappa. Jag hade inget val snarare än att söka hjälp, vilket ledde till att jag kontaktade DR ISIKOLO efter att ha sett så många bra kommentarer om hans arbete. Han försäkrade mig om att försona mig och min man med hans försoningsbesvär, vilket han gjorde. Jag är glad över att kunna berätta för er alla att kärleken och lyckan har återställts och vi blev tillsammans igen och jag tror att det är för alltid för oss och allt tack vare DR ISIKOLO för att han gjorde så mycket för att rädda min familj. Han är aldrig för upptagen för att hjälpa någon. Så kontakta honom nu om du också behöver hjälp. mejla honom nu via: isikolosolutionhome@gmail.com eller bara sms:a honom via WhatsApp/Telegram: +2348133261196

    SvaraRadera
  6. Jag heter Edna Ștefan och jag är här för att uppskatta Dr Isikolo. Jag har alltid haft ett komplicerat förhållande till min pojkvän. Vi slogs så många gånger på grund av osäkerhet på båda sidor och vi separerade. Jag visste mycket väl att jag fortfarande älskar honom och behövde honom tillbaka i mitt liv. Han försummade min vädjan och ansträngningar för att göra saker rätt och jag fick information om att han redan träffade en annan kvinna. Jag kunde inte hjälpa situationen så jag var tvungen att kontakta DR ISIKOLO och vi pratade och jag förklarade allt för mig. Han försäkrade mig att han kommer att hjälpa mig och se till att jag får honom tillbaka till mig. Han slösade inte bort någon tid på att hjälpa mig och han återställde kärleken och glädjen vi delade och jag fick min man tillbaka till mig. Jag vet bättre att allt så många människor säger om DR ISIKOLO faktiskt är sant när jag fick resultatet av hans arbete för mig 48 timmar som han lovade. Tro mig han kan hjälpa dig också om du tror. Så bara kontakta honom nu. Hans e-postkontakt: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  7. TACK DR ISIKOLO SOM KOMMER TILL MIN RÄDDNING PÅ MINA VÄRSTA STUND.
    Jag heter Suzan Svensson. Min man och jag har kämpat mot äktenskapsproblem under de senaste 6 månaderna och jag visste inte att familjen var hjärnan bakom de problem vi någonsin haft. Problemen eskalerade och han flyttade så småningom ut ur huset. Jag var ensam med min dotter och livet var eländigt utan honom vid min sida. Jag gjorde allt jag kunde för att få slut på problemen men utan resultat. Så jag var tvungen att söka hjälp vilket ledde till att jag kontaktade DR ISIKOLO. Precis som jag alltid har velat hörde han mitt rop och kom mig till hjälp. Han löste problemen vi hade och min man och jag kom tillbaka tillsammans och det förvånar mig fortfarande när jag får resultatet inom 2 dagar som han lovade. Om du har problem med din partner, kontakta honom nu och han kommer inte att svika dig lika bra eftersom han är pålitlig och pålitlig. mejla honom: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom via WhatsApp: +2348133261196.

    SvaraRadera
  8. Barbara Dahlström10 maj 2023 kl. 05:15

    Kärleken förblir fantastisk när du är med din själsfrände och lycka i alla tider är garanterad för er båda. DR ISIKOLO fick mig att inse att du kan återställa det som gör livet vackert för dig precis när jag tappade hoppet om att få tillbaka min man och han lämnade tillbaka honom till mig. Vi hade ett komplicerat förhållande och bråkade hela tiden och han lämnade hjärtat krossat och jag var olycklig. DR ISIKOLO kom in i bilden efter flera försök att vinna tillbaka honom och misslyckades. Han återställde kärleken och kopplingen mellan mig och min man och strax efter 48 timmar hade vi en dejt och pratade om saker och nu planerar vi att gifta oss och leva lyckligt tillsammans för alltid. Ord kan inte uttrycka min tacksamhet till DR ISIKOLO och alla som har talat mycket om honom har aldrig ljugit om honom eftersom han verkligen är pålitlig. Kontakta honom idag och låt honom hjälpa dig också. mejla: (isikolosolutionhome@gmail.com) eller smsa honom via WhatsApp: +2348133261196

    SvaraRadera
  9. Jag heter Monica Edling och det kommer att förvåna dig att veta att allt så många människor har vittnat om DR ISIKOLO bara är sanningen. Min man lämnade mig och mina barn för att vi hade så många bråk och bråk. Hans folk var också emot mitt äktenskap med honom. Jag älskade honom så mycket och hade ett stort hopp om att vi skulle bygga en ljus framtid tillsammans. Jag väntade i 6 månader och han återvände aldrig till mig. Så jag var tvungen att kontakta DR ISIKOLO som gjorde allt i sin makt för att återförena oss och återställa den kärlek och lycka vi en gång delade. Han återvände hem till oss efter 48 timmar precis som DR ISIKOLO försäkrade mig. Du kan också få denna fantastiska hjälp och leva för att vara tacksam mot honom eftersom han aldrig gör någon besviken. kontakta honom e-post: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  10. SÖKAR HJÄLP ATT FÅ DITT EX TILLBAKA TILL DIG, KONTAKTA DR ISIKOLO NU
    Jag heter Kara Harvey. Av glädjens överflöd talar mitt hjärta mycket om DR ISIKOLO. Han kom till min räddning när mitt liv var förstört i månader. Min älskare lämnade mig för en annan kvinna och jag visste inte att han var sinneskontrollerad och hypnotiserad. Jag gjorde allt jag kunde för att få honom att återvända till mig men utan resultat. Han lämnade staden med damen och jag hörde aldrig från honom eller såg honom ens igen. Jag letade efter hjälp på nätet när jag läste om hur DR ISIKOLO hjälpte andra kvinnor som hade samma problem. Jag kontaktade honom och han berättade för mig allt som behövde göras, vilket jag efterlevde. Precis som han lovade återställdes kärleken och lyckan jag delade med min partner och han rensades från den mörka charmen de lade på honom och återvände till mig efter 48 timmar. DR ISIKOLO är ärlig i att hjälpa människor och han kan hjälpa dig om du idag bestämmer dig för att kontakta honom. Hans e-postkontakt: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  11. SLUTA GRÅT OCH SÖK EFTER KÄRLEK STAVNINGAR ONLINE SÖK INTE MER EFTER DIN LÖSNING, ÅTERSTÄLL DITT ÄKTENSKAP OCH RELATION NU MED HJÄLP AV DR WALE

    Allt började i maj förra året när min man besökte Schweiz för ett program som varade i två månader, när min man kom hem märkte jag några förändringar i hans karaktär mot mig och barnen, allt jag gör för att göra honom glad blir han irriterad och tjatar slumpmässigt, lämnar hemmet och kommer tillbaka sent, förr söker han efter en kallelse ensam till Schweiz igen, vilket jag gav med tanke på att det skulle göra honom lycklig men till min största förvåning visste jag aldrig att det var slutet på vårt äktenskap om inte DR WALE Äktenskapsräddare, Med vänliga hälsningar, jag var så förkrossad när min man sedan sju år lämnade mig och flyttade till Schweiz för att vara med en annan kvinna. Smärtorna var bara för mycket för mig att bära att jag inte bara orkade längre. Så jag var tvungen att kontakta internet för att få hjälp tills jag fick reda på att DR WALE var den verkliga affären.. Jag hade provat allt jag visste, och med dina besvärjelser, välsignelser och extraordinära magiska krafter gjorde du allt arbetet för mig, vilket du har garanterat mig positivt resultat inom en vecka, min före detta make kom tillbaka till mig och han var ångerfull för allt han har gjort. Och nu är mitt liv balanserat och jag är lycklig igen. Allt tack vare dig sir du kontaktar honom via WhatsApp: +2347054019402 ELLER E-post: drwalespellhome@gmail.com

    SvaraRadera