onsdag 16 november 2022

Midnov

Vi har nu kommit till mitten av november eller midnov som jag kallar det. En rätt stillsam period när det gäller investeringar. Flödet in i portföljen är helt ok men man önskar sig alltid mer av någon konstig anledning. eller konstig är den ju inte man vill ju alltid ha mer att investera. Ungefär 6300kr kommer det i form av utdelningar denna månaden. Hittills så har jag återinvesterat i XACT och Cibus. Vi fick en vecka där det mesta steg och plötsligt började det kännas dyrt eller i vart fall oattraktivt för min del. Jag hade gärna sett att de låga, ofta utbombade, priserna på vissa aktier fortsatt ett tag till så att man kunde göra goa affärer. Får jag rätt i mina tankar så kommer vi snart ner på lägre nivåer igen. Jag tror inte att vi är på väg upp utan detta kommer att fortsätta ett bra tag till. Osäkerhet är någonting som marknaden hatar och vi människor tänker lika (vi är ju marknaden och marknaden styrs av människor och dess känslor). 

Mina största funderingar just nu går mot index. Ja alltså, jag har nått en position när jag i väldigt många bolag i min portfölj är fullinvesterad. Jag kan och vill helt enkelt inte köpa mer i dessa bolag då skulle portföljen få en onormal fördelning och bolagsrisken skulle öka abnormt. Jag hade tankar ett tag på att överköpa i flera av dem som varit billiga nu och sedan sälja av ner till de nivåer det egentligen ska vara men jag avstår den manövern. Jag tänker att jag hellre fyller på i de bolag som ännu inte nått upp till rätt position och dessutom så är det nog klokt att sikta på index.

Jag vet med mig att jag inte har orken eller lusten att följa börsen så noga och så mycket som skulle behövas om jag skulle börja spekulera och "swingtrejda" vissa bolag. Så jag väljer istället att köpa XACT ETF.en och fortsätter att köpa mina tre vanliga fonder, Länsf. global index, Spiltan investmenbolag och AMF småbolag för en del av utdelningarna. För mig så känns det bekvämt och så tryggt det nu kan bli på ett stormigt hav i en liten kanot med en flytväst som såg sitt utgångsdatum när Ragnar Skanåker tog OS-medalj.


I verkligheten så kan man ju egentligen aldrig få för många aktier. Det är ju trevligare att ha 2000st än 200st i ett bolag. Jag har en god vän som när jag jämför dennes innehav med mina egna har en extremt smal riskspridning. Och den personens mål är att aldrig ha mindre än 5000 aktier i något bolag. I flera bolag har hen 10 000st och då snackar vi inte 5öres aktier på NGM utan det är stora kanoner som idag kostar många hundralappar stycket. Visserligen är flera av dem inköpta betydligt billigare än dagens priser men hen får en helvetes utdelning. Jag tror portföljen totalt innehåller max 6-7 bolag. Själv skulle jag inte våga ha det på det viset. Jag är för medveten och för feg.

Så, 2023 kan bli ett år när jag drar mig mer mot indexfonder och ETF:er. Som jag förklarat så är jag full i många innehav och priset måste vara det rätta om jag ska köpa in mig i de bolagen jag har mindre poster i och inte nått upp till rätt nivå. Naturligtvis så hade jag tankar på att försöka bygga upp lite kassa vid sidan om att ha när det kommer läge men jag har insett att jag är pissdålig på detta. Så fort det kommer upp i 5-10 000 så tycker jag det är oerhört irriterande att ha overksamma pengar i utvisningsbåset och samtidigt finns det alltid något bolag vars pris är attraktivt och då vet ni ju vad som händer. Japp exakt, jag köper och så är kassan för aktieköp noll igen. Jag har lärt mig att jag bara är sådan. Intressant att jag samtidigt som jag är långsiktig också är otålig när det gäller just den tårtbiten.

Summa summarum, Jag fortsätter att investera i enskilda aktier tills rätt nivå är nådd i samtliga innehav. Samtidigt investerar jag i fonder och ETF:er. Det är bara utdelningar som återinvesteras inget övrigt kapital.  



Mvh // PP

2 kommentarer:

  1. Jag när liknande tankar som dig. Snart full i de flesta bolag men visst finns fler att lägga till men... Mer etf:er önskas och kämpar med att bygga kassa. Bygga kassa är inget vidare upphetsande men har satt upp en tävling mellan kf och isk. Just nu leder kf med några tusen kronor. Snart lön och det ska INTE handlas nåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Wow!, Du är långt mer disciplinerad än jag var innan beslutet att bara investera utdelningar. Då, så fort lönen kom så var det aktieköp som gällde. Vissa månade blev det en bra slant över från förra lönen och det skulle man egentligen kunnat ha att bygga kassa för men jag hade otroligt svårt för det, jag ville att pengarna skulle sättas i arbete så fort som möjligt.
      Ja det finns hur många bra bolag som helst att investera i men någonstans måste man ju dra en linje. Lika med ETF:er och fonder, utbudet är enormt!

      Mvh // PP

      Radera