tisdag 25 oktober 2022

Uppgång i skymningen

För några helger sedan så tog jag o frugan en tur upp till torpet i skymningen. På den stora skogstomten så har jag i ena hörnan, där det är lite granskog, gjort en grillplats. Förra vintern så påbörjade jag ett vindskydd av granstockar vi fällt. Det är inte riktigt klart ännu eftersom det för mig är en vintersyssla när allt annat på torpet ligger i träda. Men det en skön avkoppling och faktum är att kroppsarbete gör att jag mår bra. Där ute i skogen störs man inte av några bakgrundsljud. Nu satt vi där i vindskyddet och mörkret föll runt om oss. Jag har rejält med ved och brasan sprakade på fint. En uggla hoade långt bort och våra grillkorvar var uppträdda på spett. Månen gick upp rakt framför oss i öster och det var nästan vindstilla. Jag berättade för frugan att min far lärde mig locka på kattugglor när jag var liten och att jag lärt min son samma sak. Det var rätt kul för sonen trodde jag skojade när jag berättade detta. Inte kan man väl locka till sig en uggla! Jag och sonen var ute o vandrade och hade slagit nattläger. Jag hörde en uggla hoa långt bort och frågade om vi skulle locka på den? Grabben trodde inte det skulle fungera men vi hade tur och den kom till sist och landade bara ett tiotal meter i från oss på en grangren och vi fick oss en ordentlig titt på den innan den tröttnade och flög vidare. Ugglan denna grillkväll kom dock inte närmare, de har inte sin parningstid ännu och är uppenbarligen lite svårflirtade.

Oktober månad är snart slut. Det känns lite konstigt att jag inte direktavsätter de där 7000kr nu när lönen kommer in på Avanzakontot. Det känns också konstigt att inte pilla över lite till om det varit en bra månad och det blev en tusing eller tre över från förra lönen. Nu är det enbart utdelningarna varje månad som får investeras.

Så vad investerade jag i? Ja till att börja med så var det ju oktober fin utdelningsmånad för mig. Totalt så fick jag in 12 443kr och det är jag väldigt nöjd med. Jag köpte följande:

45st Cibus

20st XACT

30st Tele 2

Dessa tre inköp slutade på strax under 12 000kr. Alla tre köptes in betydlig billigare än man är van vid de sista två åren så jag känner mig rätt nöjd ändå. Alla drabbas av den pågående nedgången men jag ser längre fram i tiden när vi förhoppningsvis återgår till en mer normal vardag, hur nu den ska te sig? 

November som är i antågande blir inte lika bra utdelningsmånad som oktober men helt ok, över snittet i vart fall och för mig så innebär det strax över 6000kr. Planerna för vad som ska inhandlas ligger fast fram till årsskiftet. Sedan får jag ta ny ställning. Vad är köpvärt i aktieväg? Ska jag balansera upp utdelningar i  ETF.erna eller globalfonder? Nja vi får se hur världsläget ser ut och så ska jag försöka göra en helårsprognos för 2023.

                                                 På torpet, grillkväll i månljus.



Mvh // PP

2 kommentarer:

  1. Lät mysigt med grillplats med vindskydd på egen tomt! Ja det blir spännande att se hur saker utvecklar sig rent allmänt. En stor fråga besvaras om ca 4v vad gäller styrräntan.

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Ja det är supermysigt och tanken är ju lite spännande övernattningar med barnbarn när allt är färdigt. Ja nästa gång riksbanken ska agera blir en rysare. Vi kan nog förvänta oss en höjning så inflationen bromsas något. Det blir nog en tuff höst för många i alla avseenden.

    Mvh // PP

    SvaraRadera