torsdag 16 juni 2022

3:e gången gillt

NEJ! Inte heller denna gången blev det någon ballongtur. "Tyvärr tvugna att ställa in flygningen 22-06-16. Vädret är ganka ok men prognosen för kvällens vindar är inte gynsamm för ballongflygning. Vänligen boka om". Snacka om pyspunka....

Ok, det känns som att jag börjar bli van och rutinerat gick jag in och bokade nytt datum. Det tidigaste som fanns var om två veckor. Då blir det ett nytt försök. Nej vädret har inte varit till PP fördel varken när det gäller ballongflygning, kanotfärder eller odling. Majsplantorna i odlingen som vid den här tiden förra året var dubbelt så stora mot årets uppkomlingar. Jag börjar jag tro att de inte ska hinna utveckla någon större skörd detta året. Juli, augusti och gärna september måste brassa på med lite värme om det ska lyckas.



Börsen ner ytterligare och nu börjar jag på riktigt tro att det kan bli slakt och låga aktiepriser. Det kan gå ner långt mycke lägre än vad det gjort hittills och jag förbereder mig för att skaka fram lite kontanter. Det kan behövas, för min gissning är att det kommer att pågå ett tag. Jag tror inte på någon snabb vändning. Kanske dags att förlika sig med lågkonjukturstanken och att fortsätta investera som vanligt. När väl vändningen kommer och jag på andra sidan detta "spektakel" komma ut starkare än någonsin.

Noterar den 15 juni 2022 att portföljvärdet (som jag egentligen skiter i, det är inte så relevant, men jag började 2016 att noter det 2gg/år och det är väl mer av gammal vana och att inte bryta en tradition som jag fortsatt) så låg jag back 26 000  jämfört med 15 januari 2022. Utdelningarna där emot hade under samma period ökat med runt 25%. Man ska alltid söka efter det positiva. Det är lika för alla, vi backar oavsett hur och i vilka bolag vi investerat. Det är samma effekt fast den omvända när börsen bara fortsätter uppåt trots att man inte tror det är möjligt. Fullständigt övervärderade bolag utan någon egentlig fundamenta. En av förklaringarna är de stora fondbolagen. När inflödet av pengar är stort, alltså många vill köpa fonder eller andelar i fonder så får dessa bolag mycket pengar som måste placeras någonstans. Är det fler som vill köpa än som säljer så stiger priset. Nu ser vi det omvända. 

Oavsett om det går ner en bra bit till så är det lärorikt och spännande. De som upplever sin första kris får också ett kvitto på hur de tänker och framför allt agerar. Man kanske är tuff i början och påstår att man inte säljer men vänta tre till fem månader till med nedgång och kanske ytterligare -25% så får vi se. Ingen är oberörd, det ska man ha klart för sig men vi agerar olika beroende på en rad olika faktorer. Själv tillhör jag katergorin obotlig optimist kombinerat med en struts. Ja jag stoppar hellre huvudet i sanden och tittar upp igen om några månader. Ser det lika illa ut stoppar jag bara  ner huvudet i sanden igen. Detta är min medicin för att slippa bli för påverkad av alla bias som jag kan drabbas av. Inte helt sant kanske men inte långt ifrån. När jag varje månad oavbrutet fortsätter mitt investerande så kan jag inte undvika att se siffrorna på mina ISK-konton men jag loggar efter det snabb ut och glömmer. 

I grund o botten så är det de företagen jag investerat i som gör att jag vågar fortsätta att satsa. Ofta är det ingenting i själva företaget utan det är börsen som helhet som går ner. De stora stabila företag jag valt att investerat i har genom åren gått igenom många kriser och börfall och min fasta övertygelse är att de kommer att klara av denna krisen också. 

Snart helg och jag önska alla läsare en skön ledighet.


Mvh // PP

4 kommentarer:

  1. Hoppas du får genomföra din ballongflygning inom kort !! Även jag tror på en skakig fortsättning på börserna. Men till slut kommer det än en gång nya ATH på världens finansmarknader....

    SvaraRadera
  2. Hej NLI!
    Jo ballongfärden kommer att bli av men är extremt väderstyrt. Inom ett par veckor som kommer vi att försöka igen och hoppas på bättre tur. Så skönt att du är igång med ditt bloggande igen, ja det är ju ingen hemlighet att du varit saknad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar det lite i sänder. Det känns som sagt var väldigt tungt för närvarande, men hoppas att den nedtryckta känslan ska släppa successivt de närmaste månaderna. Tack för all din support...

      Radera
  3. Ja rehabtiden får ta den tid det tar, det ska man inte stressa med. Jo det är ju livsomvälvande saker du varit med om och jag gissar att tusen tankar farit genom din norrländska skalle. Det tar tid att sortera sådant och det är ändå skönt att du skriver några rader då och då på din långa väg tillbaka.

    Mvh // PP

    SvaraRadera