torsdag 3 februari 2022

Jag fattar inte hur du ska ha råd?

Satt i fikarummet och babblade med en äldre kollega som gör sitt sista år på vår arbetsplats. Hon/han är en trotjänare som varit på företaget  i 47år. Personen fyller 64 i år och skulle således kunnat stanna kvar i tre år till för att komma med i 50-klubben. Vi har många gånger de senast åren suttit och pratat om pensioner och då har jag väl nämnt att jag själv tänker mig att gå redan vid 60. Jag tror ärligt att jag satt lite griller i huvudet på denna personen för det var helt andra tongångar än när vi började med detta  diskussionsämne. Men nu i varje fall så har det beslutats att detta blir sista året. Kul tycker jag! Det blir visserligen ingen guldklocka eller 50-klubb men vad tusan, jobbet är inte allt, förhoppningsvis.

Nå väl, när vi som vanligt satt och diskuterade detta så kommer det en anna jobbarkompis och slår sig ner vid bordet och hör vårt samtal. Denna tredje person frågar mig när jag har tänkt att gå i pension? Till saken hör att den personen är fyra år äldre än mig, jag svarar att jag tänkt gå vid 60.

-Jag fattar inte, hur ska du ha råd med det? Och en misstänksam blick precis som om jag satt och fabulerade. Jag svarade lugnt att, jo jag tänker att tjänstepensionen och så det jag har sparat/investerat ska räcka fram tills det att almänpensionen kickar in. Allmänpensionen blir ju något sämre eftersom det är de sista intjäningsåren som betyder mest men det får jag ta, jag bestämmer hellre själv över den tid jag har kvar att leva och jag räknar inte med att bränna några fantasisummor som "avhoppare". Pessimisten trodde att jag skulle få det svårt på ålderns höst och skulle själv jobba kvar till 63 och det tyckte jag var positivt. Tja, den som lever får väl se hur det går för PP  :-)

Klarar sig min gamla mor 85 på änkepension på runt 12 000:- i månaden och hon klagar aldrig över hur fattig hon är så ska nog jag fixa det också. I höstas drog hon till Grekland en vecka med all inclusive. och den resan hade hon sparat ihop till själv. Förra veckan var hon bortrest på någon spaweekend. Hon bor i en trerummare i centrum av staden (bostadsbidrag, ja) och har en liten bil. Jag vet att hon inte har något större kapital sparat, runt 30 000 kr (en annan familjemedlem hjälper henne med internetbetalningar så han har skvallrat). Hon har mobil och kabel-tv plus internet och dator. Jag fattar inte hur det går ihop men så är det. Troligen så bränner hon inga pengar på några väsentliga nöjen i det dagliga livet och då blir det säkert några kronor över varje månad. 

Satt och fyllde i lite excell nu när rapportsäsongen dragit igång. Jag jämför mina bolags utdelningar med föregående år och sammanställer sedan till en total utdelningsökning och detta är ju något jag anser vara viktigt att ha koll på. Ett sätt att ha koll på att ens portfölj är någorlunda inflationssäkrad när man inte längre tillför något kapital eller köper nya aktier för utdelningar. Hittills så har sex av bolagen ökat sin utdelning och två ligger på oförändrad. Men det tar ett tag till innan alla bolag rapporterat men jag tänkte göra ett inlägg om det längre fram. Looking good so fare!


Mvh // PP




4 kommentarer:

  1. Jag var oxå med om något liknande nu i veckan. Ryktet har gått om mitt kommande avslut på arbetsplatsen. Hen ifrågasatte hur det var möjligt, så jag redogjorde för det i kortfattade ordalag. Nu är jag iofs chef över hens chefer men hen bränner nog minst 250 Kr dagligen på läsk, hämtmat och energidrycker. Jag bränner 25 Kr på motsvarande.

    Men enligt hens resonemang är det bara chefer som klarar av att gå i förtida pension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir ett för enkelt svar och ett sätt att avsäga sig ansvar.

      Radera
  2. Det är också stor skillnad på att vilja någonting och att verkligen sträva efter det. Alla vi som investerar får naturligtvis offra någonting för att nå målen men man kan nå dit utan att leva som en asket. Det verkar många gånger som om folk tror att det är omöjligt fast det i själva verket är högst uppnåligt åtminstone för de allra flesta människor....

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  3. Hej Procentpanik,

    Gillar din blogg! Hittade ingen kontaktuppgifter till dig, skulle du kunna höra av dig till mig på contact@investorunner.com?

    Trevlig helg! :-)

    SvaraRadera