torsdag 13 januari 2022

Ett stort intresse i mitt liv är att läsa böcker. Som den "gränsboomer"jag är så pratar jag om riktiga böcker med riktiga sidor av papper. Jag gillar att ha något att hålla i. Jag fördömmer inte på något vis den nya utvecklingen med inlästa böcker sk ljudböcker, det är egentligen en briljant ide´ men den passar inte mig. Jag provade några gånger att ladda ner och lyssna när jag gick mina dagliga rundor men det gick ofta bara några minuter innan jag tappade fokus och mina tankar var någon helt annan stans. Det var bara störigt att behöva spola tillbaka och lyssna på det jag missat så jag slutade helt med det. Inga störmoment utan nu får mina tankar sväva fritt när jag motionerar. En annan sak som slår mig är att när vi ibland diskuterar lästa böcker på jobbet och bland kompisar så säger folk ofta att de läst en bok när de i själva verket har lyssnat på en bok. Subtil skillnad för dem kanske men för mig är det stor skillnad. Att läsa en bok kräver en sorts koncentration och den går in genom ögonen. Att lyssna kräver en annan sorts koncentration och den går ju in genom öronen. Nej du har INTE läst en bok, du har lyssnat på en bok! Oavsett hur du skaffar dig informationen så är det bra att du gör det över huvud taget.

Om den dagen kommer när sammhället brakar ihop fullständigt och varken el eller bensin finns tillgängligt så kommer det enligt MSB (myndigheten för samhällsskydd och beredskap) att ta mindre än en vecka innan varuhus och mataffärer plundras. Desperata föräldrar som är noll preppade kommer naturligtvis att gör allt för att få tag på mat till sina barn. Själv kommer jag med militärisk precision :-) att plundra biblioteket på böcker som jag kan ha nytta av. Faktaböcker som jag inte redan har och så naturligtvis senaste upplagan av veckans affärer. Böcker kan man fortfarande läsa men inte på varken paddor eller i mobilen/datorn och inte kan man lyssna på ljudböcker heller, suck.

Denna boken var den senaste jag snodde, förlåt lånade på biblioteket.


Den var av ett helt annat slag än jag föreställ mig. Den kändes stundtals väldigt personlig. Jag kände att författarna lyckats komma bokens många huvudpersoner väldigt nära och många detaljerade uppgifter framkom som man inte hade en aning om. Drivkrafterna bakom alla framgångar som våra svenska miljardärer var intressant likaså allt jobb som ligger bakom framgångarna. Vi får även en inblick i att du minsann inte blir lyckligare av att vara superrik och att all framgång har ett pris. Läsvärd men ibland kan det kännas som om författarna upprepar sig i texterna.



Mvh // PP






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar