onsdag 15 september 2021

Nytt kilometermärke

Idag fick jag utdelning från ett av mina stabila bolag K2A och därmed passerade jag, det jag själv kallar ett kilometermärke, på väg mot ekonomiskt oberoende. Gränsen som passerades var 125 000 kr i akumulerade utdelningar. Jag tar det som ett litet kvitto på att min strategi fungerar som jag vill. En stabil utdelningsportfölj har hela tiden varit målet men jag trodde aldrig när jag började att det skulle gå så fort! Min tanke var att om jag under 10 års intensivt sparande skulle komma upp i 600 000 kr så skulle jag gjort det med bravur. Nu efter bara dryga 5 1/2 år på resan har jag redan sopat banan med mina bästa förhoppningar. Det känns ibland nästan overkligt att jag lyckats vara så disiplinerad i insättningar och investeringar. Jag har alltså redan uppnåt målet jag en gång satte men resan dit har varit så fruktansvärt rolig så jag satte nya mål. Tankarna om att kunna sluta några år tidigare från mitt jobb fick fäste och jag såg det som en naturlig fortsättning för mitt investerande. Jag började räkna lite på det och insåg att om jag fortsatt fick samma fina utveckling så skulle jag faktiskt kunna sluta 3-4 år tidigare (tänkt pensionsålder 64år). Så runt 60-61 hade suttit fint. Allting beror naturligtvis på att jag fortsatt får vara frisk och att jag jobbar. 

Mina förutsättningar och tankegångar kring ekonomi hade aldrig hanterat ett konsekvent sparande. Jag tillhörde kategorin människor som konsumerat och köpt saker jag velat ha, gärna med lånade pengar. Som tur var så vaknade ändå, sent om sider, den ekonomiska ådran till liv. Jag fick en aha-upplevelse och insikt om att jag nog skulle få det rätt knapert som pensionär. Inte så att jag skulle få det dåligt, jag hade ju trots allt jobbat heltid i 40 år men det skulle inte bli någonting extra och lite extra vill man ju kunna unna sig efter ett långt arbetsliv.

Att nå 60 000 kr i utdelningar / år blev det nya målet att kämpa mot. Att fortsätta på den inslagna vägen med konsekventa månadsöverföringar och ibland lite extra sparande har gjort att jag nu ytterligare ett par år in på resan ligger på 83% i frihetskvot och det väcks naturligtvis förhoppningar att jag ska nå det målet tidigare än jag trott. Vi får väl se, jag gör mig inga illusioner. Men just idag ska jag glädjas åt att jag passerat en ny gräns, det känns häftigt!

Och på tal om illusioner så kom jag att tänka på det gamla fina powermetallbandet Insania Stockholm och deras låt Illusions.

Bättre än så blir det inte!

https://www.youtube.com/watch?v=lehS7N8J_Ec



Mvh // PP

9 kommentarer:

  1. Inspirerade läsning skulle lätt säga att jag är ganska lik dig, alltid gillat att köpa saker m.m.
    Var väldigt mycket för förhoppnigsbolag innan jag 2017 började att läsa lite om utdelningsportfölj, kollade mkt bloggar på nätet. Hernhag, KTM, Krössusork, Petrusko m.m och tänkte jag ska också bygga min pengamaskin...sagt och gjort så blev det. Jag har inga exakta siffror men skulle gissa att jag får en ca: 70.000kr/år just nu allt går tillbaka till nya köp.Så det rullar på bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, slutade han med mig, jag gjorde allt för att få tillbaka honom men allt var förgäves, jag ville ha tillbaka honom så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningshanterare som kunde hjälpa mig att trycka en trollformel för att få honom tillbaka men jag är typen som aldrig trodde på stavning, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade ut stavningen och han berättade att det inte var några problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen var det runt 16:00. Mitt ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom. Det var så vi började leva lyckligt tillsammans igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med relationer, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e -postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Love Spells
      2) lösning och botemedel mot all sjukdom
      3) Örtläkemedel för alla sjukdomar/sjukdomar
      4) Äktenskapsförtrollningar
      5) Graviditet
      6) Uppbrottsspells
      7) Dödsförtrollning
      8.) Du vill bli marknadsförd på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här underbara mannen om du har problem för en varaktig lösning
      via {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Hej TomDan.
    Kul att du tittat förbi och framförallt att du kommenterar, det är alltid uppskattat.
    Ja jag har ju själv fått mycket inspiration från andra blogar så kul att man kan bidra :-)
    70 lök om året är riktigt bra och ska du hålla på i några år till så lär det bygga på rejält! Lycka till på din investeringsresa.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  3. Grattis! Jag känner också att det går fortare än jag trodde från början. Varje år och t o m varje månad man kan lämna livet som löneslav tidigare än "normal" pensionsålder är en stor vinst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej US.
      Tack, jo men det känns bra när man märker att det lönar sig bättre än man trodde från första början. Ja så känner jag också, jag verkligen längtar till den dagen jag kan sluta från mitt jobb trots att jag trivs fantastiskt bra. Men , det finns som sagt andra värden i livet jag eftertraktar mer.

      Mvh // PP

      Radera
  4. Satt faktiskt igår och kollade mina gamla anteckningar och planer från 2016 då jag började. Då hade jag satt upp lite delmål framåt. Och summan av sparkapitalet som jag då "gissade" på 2021 är väldigt mycket högre nu på riktigt. Tack vare mycket högre sparande än vad jag trodde och en stark börsuppgång. Undrar hur det ser ut om ytterligare 5 år (beräknat slutdatum?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.
      Ja visst har vi haft medgång på börsen men den största faktorn är fortfarande vårt eget sparande. Roligt att läsa att du upplever samma sak som jag har gjort. Att bli positivt överraskad av dels hur mycket man faktiskt kan spara men även att det totala kapitalet räntar på snabbare än vi trott.

      Om du menar mitt planerade slutdatum så är det satt till 16 maj 2025. Men fortsätter mina företag i portföljen att prestera och utväxlingen av portföljen fortsätter i samma takt som de fem första åren så kan det kanske gå ännu snabbare.

      Du får fortsätta hänga på här på min blogg så kan vi stämma av hur det gått om ett par tre år.

      Mvh // PP

      Radera
  5. Menade mitt planerade slutdatum om ca 5år (ca 6 år tidigare än normal pensionsålder. Det hinner nog gå både upp och ner innan dess på börsen, men sparandet planerar jag ska fortsätta att ticka på. Självklart hänger jag kvar. Det är ju en spännande resa för oss alla och man vill ju se hur det går. Sen är det ju inte slut när vi slutar jobba, det är ju då den roliga resan börjar./Hea

    SvaraRadera
  6. Ha ha, så sant. Ja men då är det nästan i samma veva som vi hoppar av löneslaveriet.
    Har du ingen blogg man kan följa dig på?

    Mvh // PP

    SvaraRadera