torsdag 10 juni 2021

Del 2 Preferensaktier är rena skiten!

Jag vill börja med att tacka för alla svar och inlägg på del 1 av detta inlägget, det var aldrig meningen att det skulle bli en del 2. Men här ser man en av de stora fördelarna med att blogga. Ett fel smög sig in i början av inlägget (Tack Daniel som såg detta och påminde mig) då jag utgick i från att båda bolagen i jämförelsen fick lika många aktier. Det blir naturligtvis lite snedvridet eftersom inköpspriset skiljer sig. Jag har nu rättat till detta misstag och testar igen...

Jag köper aktier i bägge bolagen för samma summa (25 000 kr) samma datum samma år och inga utdelningar återinvesteras. Det är bara rak enkel uträkning. Men som jag skrev i förra inlägget så måste jag fingera siffrorna baserade på historiska data och framtiden kan se annorlunda ut. All basfakta har jag tagit antingen från Börsdata eller Avanza. Alla siffror som är rödmarkerade är alltså framtid....

Inköpspriset 30:e mars 2015 var 131 kr för Castellum och 272kr för K2A. och för dessa priser så får jag 191st aktier i Castellum och 92st i K2A. (Avrundat uppåt på bägge och inget courtage inräknat)


Efter 12 år så har jag fått ut:

Castellum - 14 714 kr

K2A - 22 080 kr

Vi fortsätter resan i 12 år till..spänningen stiger!


Efter ytterligare 12 år så får jag ut:

Castellum - 23 709 kr

K2A - 22 080 kr

En delsummering: Efter att ha ägt bägge aktierna i 24 år så ser det ut på följande vis.

Castellum har gett mig 38 423 kr

K2A har gett mig 44 160 kr

Vi kan se att Castellum börjar knapra in rejält på K2A. Det skiljer bara 5737 kr till K2A:s fördel. Men vi ser ochså en annan sak. Tiden, 24 år är en ansenlig tid och ännu har utdelningskungen inte tagit ifatt försprånget som preferensaktien har. 

De sista 12 åren krymps ner till 7. År 2045 fyller jag 80år och känner nog som att, I dont giv a fuck! Har jag nått ända dit så är jag mer än nöjd men vi ska ändå se hur det gick i jämförelsen.


De sista 7 åren ser ut som följer:

Castellum ger mig 17 649 kr

K2A ger mig 12 880 kr.

Och summeringen ger att under dessa 31år så har jag fått följande utdelningar:

Castellum - 56 072 kr

K2A - 57 040 kr

Men så här kan det ju inte sluta. När fan kommer utdelningskungen ifatt den gråa tråkiga preferensaktien? 


Jo år 2047 går den ikapp och förbi. Det tog alltså 33 år innan preferensaktien var uppkäkad av utdelningskungen. Detta är naturligtvis under den förutsättningen att Castellum verkligen fortsätter sin utdelningshöjning och inte hoppar över ett år då utdelningen står still eller minskar. Och under förutsättning att Preferensaktien får leva så länge och inte blir inlöst samt att Procentpanik har fått alla siffror rätt :-)

Jag är Faktiskt själv lite förvånad att det tog så lång tid för Castellum att gå ifatt K2A. Jag trodde nog när jag började räkna att runt 15 år inte längre, men där ser man.

Mvh // PP



 


21 kommentarer:

  1. Så det var inte rena skiten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.
      Nej hela inlägget från början till slut är en liten känga till alla som tycker att preferensaktier är skit. Själv har jag inga problem med dem snarare tvärt om jag gillar dem. De fyller sin plats och funktion i min strategi och portfölj.

      Mvh // PP

      Radera
  2. Borde man inte väga in aktiernas värdeökning också? Det komplicerar ytterligare eftersom de är svårare att värdera i framtiden. Men till idag har Castellum gått upp 72,5% och K2A 27,2%. Om jag räknar rätt, lite nybörjare än :)

    ... gillar din blog!
    /ingvar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ingvar.
      Jag tror att man kan räkna på många olika vis. Jag har baserat mina uträkningar på att jag INTE tänker sälja mina aktier. Jag vill ha det lite mer trygga alternativet dvs jag vet hyggligt vad jag kommer att få ut ur mina samlade investeringar utan att behöva mickla med att sälja aktier. Det kan visserligen bli inlösen men den dagen den sorgen. Jag har dessutom fonder som en del i mitt investerande och denna andelen kommer jag nog att öka de sista åren från nu fram till exit. Men där är jag också medveten och inställd på att sälja.

      Jag gillar att du tog dig tid och skrev på min blogg.

      Mvh // PP

      Radera
    2. Jag är lite bekymrad att den mentaliteten kommer att straffa sig på lång sikt. Det låter som att du hellre har 1 miljon med 10% DA än 10 miljoner med 0% DA. Har man ett stort kapital kan man lätt växla över till preffar/D-aktier om man så vill. Med det sagt tycker jag inte att det är fel med en del preffar/D-aktier i portföljen för att få ett bra cash-flow att återinvestera.

      Radera
    3. Hej Spartrollet.
      Nej naturligvis skulle jag hellre haft 10 mille till 0% men det kommer ju aldrig att hända! Har du läst allt från början så ser du ju att jag har allt för kort tid kvar innan exit. Hade jag varit 20 år idag hade jag nog haft en helt annan inställning till mitt investerande. Men när man når min ålder så följer jag hellre devisen att det är bättre att bevara kapitalet än att chansa med de hårt ihopjobbade pengarna jag investerat. På lång sikt, menar du 30 år eller mer så ja, men om 30 år är jag närmare 90 och som jag skrev innan, då har jag nog uppnåt en ålder när jag nog inte bryr mig, om jag ens lever då.....

      Tack för din kommentar.

      Mvh // PP

      Radera
    4. Du har en bra poäng där. Jag kör själv en mixad strategi av både utdelningar och tillväxt. Jag tror att det kommer vara svårt att växla över när man skulle vilja det, dels är det psykologiskt jobbigt att sälja och sedan kan den avkastning du vill köpa kosta mer än om du köpt den t.ex idag.

      När man väl går i sin förtidspension är det bekvämt om en bra bit av portföljen redan ger en stadig utdelning.

      Radera
    5. Hej Trollboll.
      Ja jag tror den mixade strategin är ett starkt kort även på lite längre sikt.
      Nej min egen strategi är ju att jag helst inte vilj sälja alls utan pengamaskinen ska bara tugga på med endast mindre justeringar om det behövs.

      Tack för din kommentar.

      Mvh // PP

      Radera
  3. Jag är lika nära FIRE som du (ca 4år kvar) och funderar också MYCKET på detta med låg DA med utdelningstillväxt eller hög DA med liten eller ingen utdelningstillväxt.

    I detta resonemang får man inte med värdetillväxten vilket sedan jag började står för 2/3 och utdelningar bara 1/3.

    Jag gillar verkligen utdelningar men det jag vill som pensionär är att helt enkelt plocka ut så mycket som möjligt ur portföljen utan att den tar slut innan jag dör. Därför funderar jag på att använda en uttagsmodell som baserar uttaget på portföljvärdet. 4%-modellen är lite för grov för mig och jag vill att uttaget ska baseras på hur portföljen utvecklas.

    Skrev om detta för länge sedan, http://utdelningssmalanningen.blogspot.com/2018/10/vanguards-dynamiska-hybridmodell-en.html

    SvaraRadera
  4. Hej US.
    Ja du, jag tror ärligt att man kan vända o vrida på olika modeller tills öronen trillar av! Jag har bestämt mig för min modell för att den passar mitt lynne och min livsstil. Jag finner en trygghet i att när jag är frånvarande börsen och avanza dagar och veckor isträck så har inte mycket förändrats, möjligen till det positiva. Jag är ju trots allt rätt brett investerad i stamaktier, fonder, ETF, räntekonto så mina preffar ser jag bara som ett raketbränsle i portföljen. Och enligt uträkningen ovan så kan jag glädjande nog slippa oroa mig de närmsta 20 åren för att mina preferensaktier var en dålig investering.

    Du ska naturligtvis göra enligt ditt eget huvud och det som passar dig bäst Och hybridmodellen tycker jag verkar kanon!

    Tack för din kommentar.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar som sagt utdelningar och har t o m någon gång tänkt att bara ha fixed income som ett alternativ vilket skulle göra att inkomsterna minskar realt lite varje år.

      Men det skulle vara OK då det kostar att starta upp ett liv som pensionär och när man är "ung" pensionär vill man kanske resa eller ha dyra hobbies. Men som äldre pensionär behöver du inte så mycket. Uttag av utdelningar från utdelare med bra utdelningstillväxt skulle ge dig de största inkomsterna ditt sista år. Helt bakvänt! Detta skulle jag vilja komma åt oavsett uttagsmodell, men det är inte löst.

      Ja, hybridmodellen är fin.

      Radera
  5. Ser ju den kortsiktiga fördelen med kassaflöden(D-aktier och preffar) men på lång sikt är det förödande och inte värdebevarande på nåt sätt. Inget man bygger "generational wealth" med iaf. Tack för intressant inlägg

    SvaraRadera
  6. Hej Myntaren.
    Nej en portfölj med 100 % preffar och D-aktier skulle inte ens en preffkramare som jag rekommendera. Någon form av inflationsskydd måste man bygga in och en skopa med bra stabila bolag, ETF och Fonder är det jag själv kör med.

    Tack för din komentar.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  7. Jag tänkte inte att du skulle börja från början igen men tack för att du gjorde all matematik!

    Det blir rätt uppenbart att om man vill ha utdelningar så skulle man köpt K2A, men Castellum har lite otur då deras pris peakade rejält 2015. Den som köpte Castellumaktier då betalade för mycket, fick för få aktier och det straffar sig rejält i den här jämförelsen.

    Så en annan iakttagelse är att man inte ska betala för mycket för utdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel.
      Alla aktier som är högt värderade är en risk att köpa. Kommer korrektionen så kan det ta ett bra tag innan du ens går plus/minus noll. Just nu är det inte så många bolag som är attraktivt värderade i mina ögon.

      Mvh// PP

      Radera
  8. Varför räknar du bara med 30 öres ökning per år i utdelning?

    Castellum brukar ju öka sin utdelning med mellan 6 och 15 % per år, och om man räknar med 6 % i framtiden kommer utdelningen att vara 28 kronor 2045. Totalt skulle du då få 78 250 kronor i utdelning på dina 191 aktier i Castellum för perioden 2015-2045, och 2037 skulle Castellum gå om preffarna i ackumulerad utdelning.

    Om man är lite mer optimistisk (realistisk?) och räknar 8 % utdelningshöjning per år, blir det ca 102 000 kronor totalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hrj AD.
      Jag räknade med 30 öre baserat på deras historiska medianutdelning från 2014-2021.
      Eftersom det är det jag har utgått ifrån så blir också slutresultatet så.
      Nu vet jag inte hur du räknar men säg att årets utdelning på 6,90:- ökar med 6% så blir det 0,28 kr. det ligger ju rätt nära de 0,30 kr jag har räknat på.

      Mvh // PP

      Radera
    2. Nej, 6,90 * 6% = 0,41.
      Ett år senare blir höjningen 7,31 * 6% = 0,44
      Efter två år blir det 7,75 * 6% = 0,47
      Efter 20 år är utdelningen 22,13 kr (och aktien borde ha tredubblats i värde).

      Som du ser blir utdelningshöjningen större i kronor varje år även om den är konstant i procent.

      Men med en sparhorisont på 5-10 år håller jag med om att preffar kan vara ett bra alternativ - då är det inte så stor skillnad i totalavkastning om man återinvesterar utdelningarna.

      Radera
    3. Ja stämmer, kontrollräknade nu, måste slagit in fel på räknaren. Tur man har folk som kan rätta :-) Ja då får vi hoppas att Castellum fortsätter att leverera.
      Tack för ditt inlägg.

      // PP

      Radera
  9. Preferensaktier och D-aktier är för pensionärer! Satsa på vanliga aktier om du har långt kvar till pension eftersom totalavkastningen blir mycket större på lång sikt. Det går alltid att vikta över till fixed income senare...

    SvaraRadera
  10. Hej.
    Ja det är mycket möjligt att det är för pensionärer, du får väl vänta till du kommer dit själv och se hur du tänker då? Själv har jag redan ena foten i pensionärsträsket så för min del passar det utmärkt med de tillgångsslagen :-)

    Mvh // PP

    SvaraRadera