onsdag 12 maj 2021

Halva maj

För nästan exakt ett år sedan gav jag mig ut på en 10 dagars långvandring tvärs över Sverige. Från kust till kust. En utmanande och lärorik strapats. Jag har de senaste 25 åren valt att förlägga en av mina semesterveckor just i maj månad när naturen är sådär sprudlande. Det spricker ut löv och naturen är sådär grönskande och härlig och fräsch som bara en natur kan vara. I år var inget undantag. Jag har under åren och denna "egoist-vecka" gjort lite allt möjligt. Padlat kanot, Fiskat som en galning, sovit över i stuga, kört motorcykel, geocachat, fågelfotograferat, långvandrat, lekt arkeolog i kalkbrott, rest till Gotland, Öland, Ven, Hallandsväderö och Bornholm. (har en förkärlek för fina öar- no shit sherlock) Just denna veckan är lite helig för mig. Jag gör precis det jag vill. Alla, arbetsgivare, vänner och familj vet om detta och är införstådda med att jag har denna lilla tradition. I år har jag bara varit uppe på mitt torp och jobbat. Kroppsarbete kallas det viss men dagens gärning slog alla rekord. Upp 04.18, jag vet, sinnesjukt tidigt men jag bara råkade vakna och var helt utvilad och totalt omöjligt att somna om. Men trots detta kom jag inte hemifrån förrän vid strax innan klockan 07.00. Vädret har varit kanon och utomhus i 12 tolv timmar gör att man får lite färg i fejset och på en del andra ställen. Redneck varning påbjuds.

Hårt jobb på torpet..


Maj månad bjuder på lite utdelningar. Investor, Korsnäs, NP3, XACT, Volati och Cibus. Jag har reinvesterat samtliga utdelningar som kommit in. Faktum är att jag ökade och köpte på mig ett stimm med Swedish Match efter splitten. Ja ni vet, det är något med det psykologiska....

Det har också blivit ett gäng med SBB och några Tele2 som faktiskt ser lite aptitliga ut på 110:- Jag har svårt för att riktigt förstå varför just Tele2 är så nertryckta just nu. Det fundamental finns där och även om man missade estimatet med några miljoner så såg Q1 rapporten stabil ut. Rätt vad det är så sticker aktien igen. Jag har sett detta i många andra bra bolag. Helt oförklarligt så börjar en aktie att gå ner och så stannar den där ett tag i frysboxen och så efter ett tag, tiden i frysen är olika för olika bolag. Så tar den fart i popularitet igen. Det går i cykler och inget att hetsa upp sig över så länge rapporterna är ok. I vart fall så är det så jag tänker. 

Jag följer gärna flocken. Så länge de går dit jag vill...........


Mvh // PP

2 kommentarer:

  1. Låter som en härlig strategi, en semestervecka i maj. Den här tiden går alldeles för fort och man får nästan lite ångest över att inte kunna ta vara på den bättre.

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Ja exakt så som du beskriver det,alltså att tiden går för fort och plötsligt så är det sommar och man har missat hela den fina våren, är anledningen till att jag för 25 år sedan började med denna tradition.
    Man kanske inte böhöver ta en hel vecka men några dagar skulle nog de flesta må bra av :-)

    Mvh // PP

    SvaraRadera