onsdag 18 mars 2020

Galghumor

Den som tror att Corna är något nytt får tänka om. För över 20 år sedan fick jag själv Corona........av min mormor. Det var ett väldigt trevligt spel som påminner om biljard fast det var med runda ringar som man med hjälp av köer skulle stöta ner i något av de fyra hålen I hörnorna på det fyrkantiga spelet. Jag blev rätt vass på det där till slut. Så här star det på Wiki: Couronne, eller koronn, även kallat Corona är en variant av brädspelet carrom. Carrom tros ha sitt ursprung i Indien där det än i dag är mycket populärt. Jag har kvar spelet på vinden och när barnbarn kommer på besök så plockar vi fram det och lirar järnet!


Vissa personer tar säkert illa upp och tycker att det där ska man inte skämta om. Jag är av uppfattningen att man kan skämta om allt även om det gränsar till det osmakliga. Varför inte, det finns ju inga regler egetligen som om det uttryckligen är ett skämt man ska leverera gör att du kan ställas inför domstol, inte mig veterligen. Jag minns 1986 när den brutala olyckan med rymdfärgan Chellenger exploderade någon minut efter start. Det gick högst en vecka innan jag från en amerikansk kompis fick ett första skämt levererat och det gick ungefär så här fritt översatt: Vilken ögonfärg hade kaptenen på rymdfärgan? Blå. One blue, her and one blue ther...


Estoniakatastrofen var det samma sak med, det tog inte många dagar innan jag hörde många olika skämt av typen: Vad är det för likhet mellan Estonia och en julkalender?
Luckorna öppnas för tidigt. Början av 80 talet och Aids, då var det otroligt många skämt om när det blev på tapent. En jag minns speciellt var: Ashes to ashes, dust to dust, if sixteen had eat pussy, he´d still be with us!

Nine eleven (9/11), när USA blev överrumplat av terrorister som kapade flygplan och körde in dem i olika byggnader var säkert en händelse många minns.Samma sak här, högst en vecka sedan kom skämten. Vilken är New York brandmännens favoritlåt? Its raining men..
Ett av de bättre om man nu kan säga så: 9/11 jokes aren't funny, they are plane wrong.
Som sagt och skrivet, vi har alla olika nivåer för vad vi tycker är en gräns för vad man får skämta om. Ämnen som religion, aborter, krig och olyckor och så vidare har ofta förklarats med att det är en slags försvarsmekanism. Man skämtar om något alvarligt för att man helt enkelt inte orkar ta in det. Och helt ärligt vem orkar med det vi upplever just nu med Corvid -19 krisen? Inte jag i alla fall.


Jag fortsätter som planerat med investering även om det känns konstigt. Med den berömda sloganen, när det flyter blod på gatorna, det är då du ska investera! Jag har fortsatt att fylla på fyra gånger i nerspiralen på börsen och tror att jag kan göra några bra inköp till innan börsen börjar gå uppåt. Det kan ta tid det är jag medveten om. Jag har alltså forsatt att köpa på mig Axfood och har nu fått ihop till 300st. Känns bra och målet ligger någonstans runt 5-600st innan jag är nöjd. Det jobbiga är att det finns så många andra bolag jag också skulle vilja köpa på låga nivåer men jag får begränsa mig och följa min plan. Jag har inte och kommer inte att sälja några aktier under pågående kris. Jag är mycket väl medveten om riskerna men jag vill ha det så. Jag kommer att lära mig massor utav detta och skaffar mig ytterligare erfarenhet. Att gå igenom en kris och veta hur mitt psyke påverkar mig och min mage. Att inte agera förhastat och att fatta bra långsiktiga beslut är svårare än man tror. Lätt att snacka om, svårare att göra. Men som sagt hittils känner jag mig trygg med att mina bolag kommer att resa sig ur denna krisen och väljer därför att inte sälja någonting.


Mvh // PP

3 kommentarer:

  1. Hej PP!
    Haha så jäkla härligt med lite skämt, allt behöver inte vara så jäkla allvarligt hela tiden.

    Själv har jag backat 700 000 senaste veckorna vilket känns lite märkligt men efter regn kommer solsken å då jä***r

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i förhållande med Anderson i flera år, han delade med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har till honom, Jag bad honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min vän och hon föreslog att jag snarare skulle kontakta en stavhjul som skulle kunna hjälpa mig att förtrolla för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde på stava, jag hade inget annat val än att prova det, jag skickade med trollspåren, och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara okej innan tre dagar, att mitt ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade trollformeln och överraskande under den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag svarade på samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom att det var så vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett förhållande problem, jag skulle vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfulla stavskärmaren som hjälpte mig med mitt eget problem. Hans e-postadress: {drogunduspellcaster@gmail.com} Du kan skicka e-post till honom om du behöver hans hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) Älska trollformler
      2) Lost Love Spells
      3) Skilsmässor
      4) Giftermål
      5) Bindande trollformler
      6) Uppdelningar
      7) Dödsförtroll
      8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta denna fantastiska man om du har problem för en varaktig lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}.

      Radera
  2. Hej Drommaren!
    Ja jag tror lite skratt kan lätta upp dyster stämning och dåliga nyheter det har vi inte för lite av i vart fall.
    Ja det är många av oss som på rent portföljvärde backat mycket och det är aldrig kul även om det är lättare att ta som utdelningsinvesterare tror jag. Man vet ju att börsen kommer igen. Skulle så inte vara fallet så är det första gången i världshistorien!
    Tack för din kommentar.

    Mvh // PP

    SvaraRadera