onsdag 21 augusti 2019

Glad som en cellist..

Ingenting gör mig gladare än när jag lyckas övertyga människor i min omgivning att det bästa de kan göra med sina pengar är att spara och investera. Som den ekonomimissionär jag är så har jag redan ett antal människor på min fiktiva lista över folk som faktiskt tagit tag i sina liv och börjat att spara och investera. Ett tag fick jag någon tanke om att det var lättare att få yngre personer att lyssna och agera på budskapet än medelålders men det stämmer inte riktigt. Jag har faktiskt kunnat övertyga en person över 80 om förträffligheten med sparande i nischbank istället för vanlig storbank. Flera över 50 som faktiskt startat konto på Avanza och investerar mestadels i fonder men även aktier. Däremot så verkar folk mellan 35 och 45 vara ointresserade. Varför är för mig en gåta? Troligvis har man fullt upp i sina liv.
Gårdagens gärning var att jag råkade hamna vid frukostbordet på jobbet där två ynge personer redan satt. I slutet av "frullen" så gled ämnet över på ekonomi och då växer mina horn ut och jag kan helt enkelt inte låta bli att börja glappa. Till saken hör att den ena personen var 20 och den andra 23år. Idag träffade jag på den ena av killarna och han hade lytt mitt råd och redan både öppnat ISK och hunnit investera några tusenlappar i indexfonder. Alltså, jag blir uppriktigt glad när man kan ge yngre människor chansen till ett gott ekonomiskt liv och chansen att bli miljonärer bara de själva vill. Med tanke på hur deras pensioner kommer att se ut så är det dubbelt klokt att börja investera som ung.


Långsiktigt sparande kommer att ge resultat och det var det som var basen i vår diskussion. Inte snabba casch. Inte snabba aktieklipp.  Däremot risktagande och riskspridande. Aktivt sparande och automatiska överföringar och att ha lite tålamod. Jag blir ofta så inspirerad av sådana diskussioner att jag får svårt att hålla mig lugn o sansad men jag blir bättre på detta för varje gång. Ska bli spännande att följa personens resa eftersom jag då och då träffar på sagda och kan stämma av hur det går och komma med lite nyttiga tips och inspirera under resans gång..

Jag önskar att någon hade inspirerat mig som 20 åring....Jag är inte bitter :-)
Eller jo, kanske lite..












5 kommentarer:

  1. Grymt!
    Önskar också att någon fått in mig i sparandets värld i en tidig ålder.
    Bättre sent än aldrig såklart men iaf.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Ja visst är det bättre sent än aldrig och hade jag som 20 åring börjat spara ynka 10% av min lön så hade jag idag varit en ekonomiskt fri man. Men vi kan inte spola tillbaka bandet och får förlika oss med tanken att faktiskt göra det bästa av situationen.
    Tack för din kommentar.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är inte hela världen och inget är försent.
      Nu kör vi på idag och framåt. Det är ju så förbaskat kul att spara så det är ju bara tur att man hittade till sparandets värld nu, hade ju kunnat tagit ännu längre tid.

      Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

      Radera
  3. Bra råd. Du kan ha gjort underverk för den personen på sikt. :)

    SvaraRadera
  4. Hej Spartacus.

    Ja jag träffade faktisk på just den personen för ett par dagar sedan och nämnde just att han troligvis tagit ett av sina livs bästa beslut genom att börja som 20åring att investera. Han såg taggad och glad ut :-)

    Tack för din kommentar.

    Mvh // PP

    SvaraRadera