onsdag 20 februari 2019

Keep calm-its only Swedbank

Jag kan just nu inte annat än skratta åt eländet med dagens extrema ras i Swedbank. Här har man tankat bank hela hösten i godan ro och så händer det här. Anklagelser om pengatvätt är det som gör att aktien störtdyker.




Nu är det ju inte så att Procentpanik måste äta Prozac eller röka någon cetralstimulansia för att överleva dagen. Att stirra upp sig är inte min grej, inte ens vid sådana här tuffa dagar. Nej jag lutar mig lugnt tillbaka i stolen och småler lite åt hur andra folk reagerar och springer som yra höns.


Jag förstår ärligt talat inte att reaktionen blev så kraftig. Svt har grävt upp några gamla dokument och i kväll sänds detta grävarprogram på tv, det kan visserligen vara intressant att följa och alla med lite innanför flötet som är investerade i Swedbank bör bänka sig. Ju mer info man har desto bättre.


Men jag tror i ärlighetens namn inte detta är slutet för Swedbank. Ja må kanske vara lite för cool för mitt eget bästa men jag tror nog att vi har ett Swedbank även i morgon. Det känns som en överreaktion att priset på aktien föll så mycket som den gjorde och jag tror nog att den kommer att återhämta sig så småning om. Redan i april har Swedbank utdelning och det ska bli ytterst intressant att se vad aktien har stigit till då. Ska bli kul och se om Procentpanik får rätt?

Folks minne är kort, redan 6 månader efter skandaler har de allra flesta redan glömt händelsen och lagt den bakom sig såvida man inte själv blivit drabbad på något vis. Jag minns när ICA för några år sedan fuskade med köttfärs. Det blev ett jävla liv och ägare och handlare fick krypa till korset. Redan någon månad efter denna skandal var omsättningen på köttfärs från ICA uppe på nästan samma nivåer som innan. Idag är det inte manga som ens minns händelsen och köper köttfärs för glatta livet! Vårt minne är kort. Vem minns fågelinfluensan och alla kycklingbolag vars aktier störtdök. Scandi standard, Kronfågel osv.. Upp med handen alla som äger fågelaktier idag. Minnet är kort mina vänner.


Det som är alvarligt i Swedbank-skandalen är om de får en stämning på halsen som kommer att kostar bolaget stora pengar, DÅ hamnar vi i ett annat läge. Det kan medföra att framtida vinster (delvis) går åt till att betala böter. Det skulle ev. i förlängningen kunna innebära sänkt utdelning för aktieägare. Det skulle naturligvis bli vi som är kunder i Swedbank som i slutändan får pynta detta på ett eller annat vis även om banken aldrig skulle erkänna det...
OM nu "worst case scenario" inträffar och man bötfäller swedbank så handla det i mitt tycke om penuts. Swedbank tjänar ca: 6 miljarder i kvartalet och jag tror att den svenska staten är ointresserad av att banken går omkull. Om jag minns rätt så har de 3,1 miljoner svenska kunder som har bolån i banken. Det säger sig självt att det inte får hända.

Men just nu med den informationen jag har så gjorde jag raka motsatsen mot alla andra, kalla mig dumdristig eller värre men jag tankade bank.
90st Swedbank inhandlades idag till runt 181kr/st.
Åter igen, denna skandal kommer inte att sänka Swedbank och om 6 månader är det knappt någon som kommer ihåg händelsen heller, kurserna har stigit till mer normal nivåer och det är business as usual!


Eller?









10 kommentarer:

  1. Jag tror som dig och funderar själv på att tanka på fler aktier!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskastare som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få honom tillbaka men jag är den typ som aldrig trodde att jag hade stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad att jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag känner som har ett problem med förhållandet, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att hänvisa honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskramen som hjälpt mig med mitt eget problem. Hans email: {drogunduspellcaster@gmail.com} du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.
      1) kärleksspell
      2) Förlorad kärlek
      3) Skilsmässa Spells
      4) Äktenskapsstavar
      5) Bindande stavar
      6) Breakup Spells
      7) Förbanna en förälskad älskare.
      8.) Du vill vara befordrad på ditt kontor
      9) vill tillfredsställa din älskare
      10) Lotteri
      Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
      genom {drogunduspellcaster@gmail.com}

      Radera
  2. Förmodligen kan de återhämta sig på sikt, de har ju klarat kriser förut. Men på kort sikt kommer detta förmodligen inte vara bra för aktien. Ser man på hur det gått för Danske bank sedan deras härva har ju inte aktien direkt gått bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pris på aktie är en sak, värdet på företaget en annan. Att aktien går ner i pris kortsiktigt spelar väldigt lite roll för mig, jag har fokus på utdelningar och att företaget går bra. Jag tror inte Swedbank är lika insyltade som Danske bank men det är bara vad jag tror. Troligen så har vi glömt denna affären om ett tag beroende på utvecklingen. Skulle det visa sig att de är rejält insyltade och att de med berått mod gjort dessa transaktioner så hamnar vi i ett annat ljus. Då kan det ta lång tid innan kursen är upp över 200:- igen.Men som du skriver, Swedbank har fixat kriser förut och kommer högst troligt att göra det igen.

      Radera
  3. Risken är väl att USA ger sig på dem. Då kan det bli dryga böter. Danske's kurs har väl inte gått direkt spikrakt uppåt efter deras avslöjande så får se vad som händer. Konkurs lär det inte bli men kan gissa på bättre ingång längre fram

    SvaraRadera
  4. Köpte själv på mig lite, enda banken jag annars har är handelsbanken

    SvaraRadera
  5. Jag har en dåligt magkänsla... men verkar vara ensam om det ;)

    mvh https://lekonomi.blogspot.com

    SvaraRadera
  6. Googla HSBC och kolla vad ni hittar, ibland blir det riktigt dyra böter. Särskilt om USA är inblandad i leken. Jag tror att det är det som skrämmer investerare mest av allt, USA alltså. Dom ger sig inte och dom är stentuffa om de känner för det.

    lite försiktig ändå men i grunden tror jag som dig!

    SvaraRadera
  7. Närstående till styrelseledarmot i Swedbank tankar 1800 aktier idag. IT-chefen på Swedbank tankar 1500 aktier. Man undrar varför? Det är klart att man ska vara försiktig och ingen vet var denna historien slutar. Alla aktieköp man gör över huvud taget är förenade med risk. Swedbank är bara ett av mina innehav så jag känner ändå ingen större oro. Skulle jag gjort bort mig fullständigt så får jag ta den lärdomen men min magkänsla säger att det kommer att vända och att dagens inköp på 165:-/st kommer att löna sig i längden.

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Ursäkta mig men bara för att berätta att vi är ett samhälle på platsen och vi erbjuder pengar lån till alla seriösa och ärliga människor att expandera sin verksamhet eller göra ett köp. Räntan är 3% per år.
    För mer information, kontakta oss via e-post eller whatsapp.

    E-post: simondurochefort@gmail.com
    Whatsapp: +33756949346

    SvaraRadera