tisdag 15 januari 2019

Veckans spaning

Veckans spaning får bli ett par ord om analytikerkåren som hissar o dissar bolag åt höger och vänster. Främst är det banker och finansinstitut som kommer med aktierekommendationer och detta påverkar sedan kursen för aktuella aktie. Det är rätt ospännande läsning om man har förmågan att göra en egen analys. De flesta analyser som görs är i mitt tycke allt för kortsiktiga och verkar enbart vara baserade på framtida intjäningsförmåga. Då var vi där igen. Ingen kan veta med säkerhet hur framtiden ser ut och hur kan då analytiker uttala sig tvärsäkert om att bolag X minsann kommer/kommer inte att tjäna ett visst antal kronor i framtiden? Ex. Goldman&Sachs kom härom dagen med en rekommendation och dagen efter steg aktien med några kronor. Ibland ser man skyhöga rekommendationspriser. Ta ex. Investor som jag har för mig är rekat upp mot 500kr. Jag tar det visserligen  inte för osant att Investor skulle kunna hamna i det häradet till slut men just nu känns det som en smula överdrivet. Kommer ett institut med en rekommendation är man alltså själva villiga att betala detta pris för en aktie? Eller? Mmmm, fundera på den. Det kanske bara är en fälla för oss småsparare att ständigt köpa på aktierekar.


Jag tror, obervera tror, att den gamla devisen att man måste bo någonstans, man måste äta och går på toaletten, detta gör även fint folk. En o annan gång så blir man sjuk. De allra flesta av oss utnyttjar en bank. Svårare än så behöver det inte bli när du lägger en grund för ditt aktiesparande. Välj ut en eller flera bolag i dessa sektorer. Du kan utöka ditt område med att de flesta har ett försäkringsbolag (hem, bil etc.) kopplat till sig på ett eller annat vis. Kläder och skor måste man ha på kroppen. Funderingarna kan forsätta.....


Avanzas undersökning för 2018 gav att det optimala antalet aktier i en portfölj var 17-19st. Men redan vid 12st var man rejält med på banan.https://blogg.avanza.se/avanza/optimala-antalet-aktier-i-en-aktieportfolj/


Man ska inte underskatta sin magkänsla (men inte heller överskatta sin egen förmåga). Nå väl, jag har sedan i november tyckt att bankaktier över lag varit nedtryckta och därmed i mina ögon köpvärda. Jag får för mig efter Q-rapporter att de gör hyggliga vinster och att räntehöjningar inte kommer att drabba banker nämnvärt eftersom det blir vi kunder som i slutändan betalar för detta.
Utdelningar och direktavkastningen är mycket lockande det erkänner jag men det är den stabila intjäningsförmågan som jag gillar bäst.
Jag har således sedan november månad köpt på mig ett antal aktier i Swedbank eftersom det är den bank jag valt att investera i och desutom  är jag kund där. Så november, december och januari plus februari kommer jag att fortsätta att tanka bank.


Swedbank har utdelning i mars och jag ser fram emot den största enskilda utdelningen jag någonsin fått från ett bolag. Jag vet inte ännu om det blir en utdelningshöjning från de 13:- som de delade ut 2018 men jag skulle inte bli förvånad. Å andra sidan blir jag inte missnöjd om de behåller samma utdelning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar