torsdag 4 oktober 2018

Kavastu + Hernhag =SANT

Att två så diamentralt olika personligheter bestämmer sig för att skriva en bok tillsammans måste vara lite av ett....mysterium. Det kan ju vara att man dock tjänar en hacka på detta kneg. Jag får även känslan att de heller inte, i ordets rätta bemärkelse, satt och skrev boken tillsammans. Jag tror att Mackan satt på sin kammare och Kavve satt på sin och skrev ner hur de tänker om sina egna investeringar. Sedan slog man ihop dessa kapitel till en bok. Visserligen finns det i bokens slut en fiktiv boxningsmatch där de ställer repliker mot varandra och det får man ju se som ett nytänk men helt ärligt så känns det lite fjantigt. Varje investerare tror ju på sin egen ide och det finns sällan något rätt eller fel. Jag känner personligen att Mackans långsiktiga utdelningsinvestering är bättre och säkrare samt kräver mindre jobb än Kavves köp o säljtaktik. 
Jag tänker, OM Kavve ligger tungt investerad och plötsligt händer något tragiskt som att han är med om en bilolycka och blir i koma låt säga 6 månader, vad händer då? Naturligvis skrattar oturen honom i ansiktet och börsen tvärvänder nedåt. På detta halvår kan börsen dyka rätt rejält och då förlorar han ju kapital och missar sitt slå-indexmål med hästlängder. Visst, inom sinom tid så repar sig säkert börsen men grejen är att detta inte är Kavves mål. Under tiden har Mackan ätit för mycket hemmagjord äppelpaj och hamnar i koma under sin korkek. Mackans udelningar trillar ju in ändå och han kommer att ha en rejäl hög med pengar på kontot när han väl vaknar upp ur sin törnrosa-sömn. Visserligen har Mackans innehav miskat procentuellt lika mycket som Kavves men nu har mackan plötsligt en hög med pengar han kan investera under lågsäsong, Kavve o sin sida har inte en spänn från sina aktier. Ja okej då, det kan ju finnas några kronor från något utdelande bolag men avståndet upp till Mackans hög är milsvid. Så om kocken själv får välja tar jag nog den säkrare båten med inbyggda flytelement.


Att raljera över andras prestationer är fult och procentpanik har ju själv ingen bok utgiven så egentligen ska han väl bara vara tyst. Men ibland är det ändå rätt kul att spexa till det lite i text.

Jag tycker boken är ok även om jag faktiskt föredrar Marcus första egna tre böcker i ämnet. Som vanligt gäller: Läs själv! Jag är ingen bokrecencent.

// PP



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar