fredag 21 september 2018

Fiktivt inaktiv

Ibland kan det tyckas som att Procentpanik är totalt frånvarande och inaktiv på sin blogg och det må så vara men det händer desto mer bakom kulisserna. Jag skriver inte om allting som jag gör rörande mina förehavande på börsen. Främst för att det i allmänhet är ointressant för er läsare men i synnerhet för mig som bloggare att skriva små pytteinlägg av typen, nu har jag köpt 10 aktier! Det kommer förvisso en o annan gång inlägg(ironiskt nog som detta)av den karaktären men då oftast om jag har gjort flera inköp under en månad.
Så där har ni en förklaring till varför det är glest mellan inläggen. En annan är att jag faktiskt tagit till mig rådet att vara lite mindre aktiv i mina inköp (tack för kritiken Fermentum vitae). En tredje orsak är nog att jag också gått in i fas 3 i mitt investerande där jag faktiskt ärligt kan säga att jag mer sällan är inne o checkar till mitt Avanzakonto tack vare att jag blivit trygg i att min långsiktiga strategi verkligen fungerar. Jag ser ju att oavsett om börsen går upp eller ner så kommer det nya friska utdelningar varje månad. Jag hoppas att jag en dag får uppleva ett equilibrium i min portfölj. Det är dit jag längtar. En jämnvikt mellan vad jag får i månadsutdelning och vad jag månadsvis sparar. I dagsläget ligger jag ju på futtiga 5000kr in i portföljen som månadsöverföring(även om det oftast blir lite till om jag ser att det finns ett överskott i slutet av månaden) Men dagen då jag verkligen får ut 5000kr i utdelningar /månad ligger en bit bort i tiden men inom 7 år så hoppas och tror jag att jag faktiskt når dit. Det har varit mitt långsiktiga mål hela tiden.

På tal om små inköp så har jag hoppat på fonden Avanza global och börjat spara i den. Samtidigt så tog jag in Länsförsäkringar global. Jag har satsat lika mycket från start 1000kr i bägge och följer upp med månadssparande i bägge. Kommer att följa dem för att se om det är någon skillnad? Om ett par tre år kan man kanske urskilja om den ena är något bättre än den andra? Defensiva globala indexfonder som kompletterar DNB global indeks som jag nu inte fyller på mer i. Jag har nått 20 000 kr i den fonden och den har gått bra de åren jag haft den så den får bara stå på mognad nu. Lite vildhjärna måste man ju ändå vara så jag har faktiskt tagit en annan global indexfond investmentbolag. En relativt ny fond som heter:
SEF Independent Investmentbolagsfond A. Kanske i dyraste laget för en riktigt långsiktig fond, 0,71% men Spiltan global investmen som jag ägde från start ligger på 0,58% i avgift. Det jag gillar med denna fonden är att den faktiskt har 46% av innehavet i svenska aktier. Spiltan hade bara 2,2% Sverige. Och sverige har ju bevisligen en handfull riktigt bra kvalitativa investmentbolag så det ska bli extra spännande att följe denna fonden. Det känns roligt att ha något som inte alla andra har, Jag var bland de 100 första som köpte den och vi får väl se om det var en lyckad satsning? Men det känns ändå som en rätt bra mix i den fonden och eftersom jag defacto även innehar Spiltan investmentbolag så hamnar denna fonden mitt i mellan en globalfond och sverigefond även om den betecknas som en globalfond. Ja just det, höll på att glömma att jag numera även är ägare till ETF:en XACT högutdelande. Jag börjar med en liten post på 25st. Vi vet ju alla vilka fina bolag som ingår i den fonden så den känns trygg och bra att äga långsiktigt. Lite Finland, lite Norge, Sverige och Danmark kan väl aldrig vara fel. Nästa vecka blir det både utdelning och lönen kommer in så då blir det påfyllning i alla ovanstående fonder plus en del aktier. En bra och god vecka att se fram emot.

4 kommentarer:

  1. Hej PP och kul att läsa detta inlägg!

    Hoppas samma lugn fortsätter för dig:)

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej sofokles.
      Jo det känns rätt bra och jag börjar förstå varför viss bloggare som hållit på med investeringar i decenier kanske inte gör så förtvivlat många inlägg på sina bloggar. De tar det kallt och stirrar inte upp sig i onödan. Kopplar bort brus och lutar sig hellre tillbaka och gör något annat med tiden mellan inveteringarna.
      Tack för din kommentar.

      Radera
  2. Hej PP,

    samma sak här, väldigt inaktiv på bloggen (saknar både tid och inspiration) men desto mer aktiv på investeringsfronten. Kör på! Div500

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Div500.
      Det var länge sedan! Men kul att se lite livstecken ifrån dig :-) Ja bloggen är inte det viktigaste i livet och ibland saknar man inspiration helt enkelt, inte konstigare än så. Jag tror dessutom att höst och vinter är mer börsmånader och det händer oftast mer än under sommarstiltjen. Händer det mer får man oftast mer att skriva om.
      Tack för din kommentar.

      Radera