måndag 13 november 2017

Ciao Italia

Sitter och läser en bok skriven av Göran Häggom om världens då rikaste släkt, Medici. De var ullhandlare och hade lite bankaffärer som gick bra och tjuv o rackarspel i kulisserna gjorde dem oerhört förmögna. Jag vill inte avslöja fler detaljer eftersom jag varmt rekomenderar dig att läsa boken. Det som fick mig att haja till var att väldigt många termer vi använder oss av i det dagliga livet och i synnehet i investeringslivet kommer från italien. Känn på denna raddan! Bank, konto, kassa, faktura, debet, kredit, netto, brutto, konkurs, bankrutt.
Ordet aktie har vi däremot snott i från Tyskan, från (av) nederländska actie med medeltida betydels skuldfodring, skuldsedel.
Courtage och avans har vi lånat från franskan.
Det finns många fler ord som vi använder oss av men det känns som att engelska/amerikanska ord för vissa saker används väldigt frekvent av bloggare.
Inte minst jag själv som gärna lånar hela meningar och kloka ord från kända investerare. Men visst slänger vi oss ofta med ord som spread, cash och diversifiera (diversify) utan att tänka vad de kommer ifrån. Vi gör det eftersom det är enklast så. Flera av orden är lättare att säga på engelska än att kämpa med en klumpig svensk översättning. Men ett ord jag retar mig på är affiliatelänk. Det är säkert enklare att skriva det än att skriva reklamfinansierar länk. Men inte desto mindre fult för det. Förslag på en bra översättning mottages tacksamt! Inte för att jag använder mig av "affelänkar" men jag vill ha ett annat ord i mitt huvud än det fula affiliatelänk".
I fallet med det engelska equity är jag villig att göra ett undantag. Det är svåröversatt och har mer än en betydelse beroende på i vilket sammanhang det används. Testa själva får ni se.


På fredag är det utdelning från H&M. Idag såg jag för första gången i mitt investerarliv att aktien var under 200 kr. Frestande nivå men jag avstår från fler köp där tills H&M visar på lite vinst igen. Jag tror inget annat bolag har gett mig så mycket huvudbry. Öka, behålla, sälja dyker upp minst en gång i månaden men jag har tagit beslut att behålla så får vi se om de kan vända på skutan till nästa höst? Så, utdelningen på fredag kommer inte att återinvesteras i H&M utan det blir någonting annat, vi får väl se vad jag väljer?

Pizza

2 kommentarer:

  1. Jag får tack för din kommentar på min blogg eftersom den ledde mig till din egen. Verkar vara intressant, med ett lite annat perspektiv så det ska bli kul att läsa här framöver!

    SvaraRadera
  2. Ja vi har alla lite olika inrikning på våra investeringar och konstigt vore det annars när det dels finns så manga olika "taktiker" att annamma och sedan är vi ju lite olika till sinnet. Lycka till med dina investeringar och ditt fortsatta bloggande!

    SvaraRadera