måndag 2 oktober 2017

Investeringens fas 2

Jag tror att alla som investerar, kanske med visa undantag, genomgår olika faser. När man är helt grön vill man väldigt mycket och är otålig in till bristningsgränsen. Man vill in o titta på sina fonder och aktier varje dag eller ibland flera gånger varje dag. Beroende på vilken taktik vi valt och beroende på vilken sortrs person man är så kan intervallet se lite olika ut men jag tror att man som nybörjare är inne på sitt Avanza/Nordnet betydligt oftare än en som hållit på med detta i många år. Fast sitter man på en riktigt bra hög med aktier och pengamaskinen snurrar för fullt med utdelningar flera gånger i månaden kan jag förstå att man tvingas till att vara mer aktiv. 


En kanske udda jämförelse är när man sportfiskar mycket. Där är faserna uppdelade i tre steg. Fas 1. du vill fånga så många fiskar som möjligt. Fas 2 du vill fånga så stora som möjligt och i fas 3 vill du fånga så ovanliga som möjligt. (det kanske finns en fjärde fas där man vill fånga både ovanliga och stora samtidigt?)


Jag misstänker att det förhåller sig så inom många olika saker runt omkring oss utan att vi funderar på det. Det kanske ser lite olika ut inom ex. golf, folkrace och fågelskådning men jag är säker på att det finns där.
Själv känner jag att jag har gått in i investeringens fas 2. Jag behöver verkligen inte gå in på kontot för att titta till mina investeringar varje dag. Jag har insett att det bara gör mig rastlös och att jag hela tiden belastar min lilla hjärna med onödig information. Övrig ovidkommande information som jag inte har någon nytta av som långsiktig investerare läser jag inte ens. Erfarna investerare kallar detta för brus. En bra benämning och det känns skönt att ha fattat vad de menar. Visst är det fortfarande lika roligt som den dagen jag började det kan jag inte förneka men jag verkar ha utvecklat ett annat förhållningssätt till pengarna jag investerar. Jag vet och känner mig trygg med hur jag gjort och med den strategi jag valt. Jag är fullt medveten om att börsen en oväntad dag kommer att gå ner rejält och att det investerade beloppet då sjunker i värde. Men jag vet också att utdelningarna från mina investeringar fortsätter att trilla in. Det ska mycket till om ALLA bolagen jag satsat på skulle fallera och ställa in sina utbetalningar helt. Det ska ännu mera till om globalfonderna skulle packa ihop och lämna in.
Som en fas 2:a så känner jag egentligen ingen oro. Det kommer att svänga på börsen men detta är inget jag kommer att gräma mig över nämnvärt, det bara är så med börsen och det får man leva med om man nu valt att investera där.


September är slut och månade har gått plus. Utdelning från Castellum och K2A som naturligvis återinvesterades. Lönen kom och de månantliga 5000kr som automatiskt dras till Avanzas konto köpte jag lite Klövern och lite nya K2A för.
Oktober är ju historiskt sett den mest svängiga månaden när det gäller aktiekurser så vi får väl se om trenden håller i sig även i år.


Det ska bli intressant att se vad framtiden bär med sig och om det finns ytterligare faser att klättra till som investerare? Du själv är kanske redan i fas 3 eller 4?




2 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg. Även jag har gått i samma tankar som du. Men när jag passerade 200 000:- känner jag att pengar börjar trilla in oavsett. Att min direktavkastning ligger runt 3,2 kanske för en del känns lågt. Men jag har också struntat i vissa företags direktavkastning eftersom de ändå stiger så pass mycket i värde per aktie ändå. Jag skriver lite färre inlägg sedan jag träffat någon, men jag tittar in dagligen ändå. Skriv några rader så jag ser att du lever :)

    SvaraRadera
  2. Jag skriver..Alltså lever jag :-)
    Ja men det är något lite magiskt som händer när man kommer upp runt 200-250 strecket. Det skjuter på och man börjar känna av tyngden i investeringarna man gjort. Utbetalningarna trillar in oavsett om du inte investerar en enda krona till i hela ditt liv! Det känns fantastiskt att veta. Själv är jag periodare när det gäller inlägg. Ibland har jag tankar jag måste skriva om och ibland står det still och inspiration saknas, då blir det noll inlägg. Men vi båda skriver för vår egen skull så vad annat är att vänta?

    SvaraRadera