tisdag 27 december 2016

Tankar i mellandagarna.

Lite tvetydigt kanske men nej jag har inte tankat bilen och jag har heller inte tankat aktier utan det handlar om tankar och funderingar kring ekonomi. Jag tror inte man brukar benämna det som att man "tankar" när man köper en fond, lite lustigt då det ofta används när man köper aktier.
Flummig inledning, jo jag vet Men jag ska nu försöka komma fram till själva essensen med hjälp av en enkel frågetävling. Vem har inte sett denna loggan?


Ah, tänker du, den där har jag sett! Jo det har de flesta av oss gjort men alla kanske inte vet vilket bolaget bakom loggan är? Tittar man närmare på loggan så ser man att den består av ett stort L på vänster sida. Sedan kommer det kluriga, den har ett bakåtvänt F och den nedre "pinnen" på F.et är den röda fyrkanten i mitten. Samtidigt så är ju den röda fyrkanten omsluten av L och F och ska kanske ses som en borg för att få en att tänka på säkerhet. Smart och enkelt. Bolaget är naturligvis Länsförsäkringar. Inte bara ett försäkringsbolag utan de är även fondförvaltare och flera av deras fonder är riktigt bra. Kanske inte så sexiga och exotiska som många andra namn men det viktiga är att de har låga avgifter och presterar bra. 
Detta är grunden till att jag har bestämt mig för att ta en in en nygammal bekantskap i min fondportfölj. Länsförsäkringar USA indexnära.

Det blir ingen hardcore satsning utan jag kör igång med 500:- nu i december och sedan blir det 100:-/mån. Jag har känt ett tag att jag vill bredda fondportföljen lite och jag tror USA kommer att tuffa på ekonomiskt ett tag till och då kan det ju vara bra att vara med på tåget.
Jag är ju inte helt utanför, jag har ju redan både DNB globalfond och Spiltan Global som har innehav i USA men denna blir mer som en spetsfond inriktad enbart på USA.

Man kan ju fråga sig varför jag petade ut den ur min portfölj i sommras? Jag tyckte just då att den inte presterade speciellt bra och jag hade dåligt tålamod men nu ska den få en ärlig chans ett bra tag.
0,2% i fondavgift är verkligen bra. 

Jag har tankar på ytterligare breddning med någonting exotiskt, Vietnam är ett land jag funderat på och jag läste igår att placeras expert gör tvärt om, han tror att handelsavtalen mellan USA och många asiatiska länder ska rivas upp och skrivas om, allt enligt blivande president Trumph. Och att detta påverkar deras ekonomi. Han tar således sin Mats ur skolan och drar sig ur Vietnam.
Jag känner för att göra tvärt om, bara föra att.... jag tror inte det hindrar dessa länders utveckling, de kommer att hitta andra vägar att utvecklas. Det går inte att stoppa.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar