torsdag 30 juni 2016

År 2016....En ny era



Budget: ett system för att bli pank metodiskt.


I februari har jag ett samtal med en jobbarkompis som håller på med aktier. Han verkar vara insatt och har hållit på i flera decenier. Jag är ju rätt ointresserad men av någon konstig anledning när vi sitter där och snackar så är det som att ett frö får fäste. Han verkar helt övertygad och jag har svårt att argumentera emot. Jag kan för lite och är för dåligt påläst. Kompisen menar bestämt att det är som med alla andra saker man ska lära sig, en tröskel i början men det går lättare efter ett tag. Mer som ett pussel förklarar han ivrigt. Vi sitter framför dataskärmen och han visar siffror och staplar tills det snurrar i skallen på mig och jag känner att det nog inte är något för mig.

Till saken hör att jag faktiskt för ungefär 30 år sedan knallade in på sparbanken och ville köpa aktier för 5000 kronor. Jag kunde inte ett skit utan hade bara hört andra säga att man kunde tjäna bra med pengar på detta sätt. Tjänstemannen tittade rätt oengagerat på mig och slängde till mig en Veckans affärer och bad mig välja ut vad jag ville investera i. Efterom jag inte kunde ett skit om aktier så blev det: Elle, Belle Bi, och något litet skitföretag fick min lott. Jag satte allt på samma kort.
Affären genomfördes och två år senare hade företaget spelat konkurs och mina aktier var värdelösa.
Förtroendet för aktier var i botten. Okunskap från min sida och en oengagerad banktjänsteman bidrog till att det tog 30år innan jag vågade satsa på börsen igen.

Eftersom min jobbarkompis på ett nästan skrytsamt sätt berättade att han åkte på semester minst en gång om året för pengar han tjänat på aktieaffärer blev lockelsen för stor. Det lilla fröet som planterats började nu gro. Vis av erfarenhet så tänkte jag INTE begå samma misstag som sist utan jag skulle läsa på och lära mig så jag kunde undvika de värsta luriga fällorna. Jag fick tips om webbsidor och vad jag skulle tänka på. Läste allt jag kom över på nätet bla aktiebloggar och nättidningar om börsen. Så kom dagen när jag registrerade mig på Avanza och skapade ett ISK-fondsparkonto.

För det rådet hade jag fått av kompisen, att börja med fonder. Det kräver inte så mycket och riskerna är mindre än med enskilda aktier. Jag fortsatte att läsa Avanzas råd om fonder och läste Cleas Hembergs blogg spaltmeter efter spaltmeter och jag tyckte mig plötsligt skönja ett ljus i tunneln.
Ljuset bestod i att jag förstod vad en fond egentligen var för någonting, hur börsen fungerar och hur man kan få pengar att växa, allt med varningstexten: Bara för att någonting historiskt gått bra betyder det inte ett skit, ungefär så och att allt var förenat med risk att börsen kunde gå ner och dina investerade pengar kunde minska i värde.

Det var nog med skräckblandad förtjusning som jag tryckte på köpknappen till min första fond. Tänk om det skulle gå lika illa som sist? Nej kunde ödet verkligen vara så elakt mot mig, Ja man vet aldrig.
Eftersom vi nu är inne i Februari månad och jag inser att rätt investerade och med rätt riskspridning så är det mer av en möjlighet att bli "rik" än en chans att bli "fattig så är det bara att ösa på! Men vänta lite nu...Det finns ju fler som kan ha nytta av denna kunskapen, mina barn.
På gamle dar, utan att vara det minsta religiös, snarare tvärt om, så förkunnar jag i alla fall budskapet till min son. Jag tänker att om jag kan trigga honom att börja spara så får han en gyllene chans i livet som jag aldrig fick. (jag ska inte vara dömande mot mina paranteser men jag kommer inte runt det faktum att de aldrig hade några vettiga ekonomiska samtal med mig)
Jag tänker också att jag tar ett barn i sänder men börjar med sonen, han har i alla fall har ett fast jobb och vettig inkomst. Så blir det och vi bestämmer oss för en fondtävling.

Tävlingen går ut på att vi satsar 4000 i månaden året ut och den som vinner bjuder den andre på kinaresturang. NU SNACKAR VI PRESTIGE!  Att Förlora en sådan tävling är värre än döden...


// NS









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar